10 Julai 2012

Program Motivasi Anda Yang Baru Bersama FY



Assalamualaikum dan salam ceria,

Sebenarnya blog FY ini dahulu dipenuhi dengan pengisian motivasi dan kaunseling cuma sejak kebelakangan ini ia bertukar kepada pengisian pelaburan saham. Apapun ini bukan bermakna FY takkan menulis mengenai motivasi. InsyaAllah kepada peminat penulisan motivasi FY, Sesekali bila berkesempatan FY akan menulis mengenai pengisian motivasi bila punya kesempatan untuk berbuat demikian.

Sebenarnya selama 3 hari minggu lepas FY dijemput menyampaikan program motivasi persiapan pelajar-pelajar yang akan menyambung pelajaran mereka dalam bidang kedoktoran di Mesir. Mereka akan berlepas September ini. Pada pemerhatian FY mereka ini mempunyai hati yang bersih lagi terang dan atas sebab itulah Allah Taala memilih mereka untuk ke tanah suci itu. Dapat bertemu dengan mereka dalam satu program begitu sebenarnya merupakan satu privilege bagi FY. Sesungguhnya FY amat bersyukur dan berdoa semoga anak-anak FY juga dikurniakan dengan hati serta akhlak yang sedemikian rupa.

Objektif program ini ialah untuk menjadikan mereka umpama “ikan di laut, yang tak masin walaupun laut itu masin”. Ia bermakna para pelajar ini takkan terpengaruh dengan keadaan persekitaran, tidak lari objektif pembelajarannya, tidak terganggu dengan apa juga permasalahan juga dapat menangan dan mengatasi sebarang masalah yang dihadapi baik masalah itu diduga mahupun tidak.


Setelah 3 hari menyampaikan pengisian pengenalan diri, pengisian kesedaran fungsi diri, perihal niat dan pengorbanan, perihal perkakas diri dan keupayaannya, pengisian penerapan nilai pembentukan diri serta pengisian akhirat ia membawa kepada satu program yang berjaya. Berjaya membawa mereka kepada kefahaman dan InsyaAllah ia berbekas di hati mereka dan anggaplah ia umpama buah tangan dari FY kepada adik-adik yang bakal ke Mesir itu. Harapan FY ia tak terhenti setakat itu, harap ia kekal di hati mereka, memperkukuhkan jiwa mereka dalam menjalani kehidupan yang penuh berliku ini hingga ke hari mereka meninggalkan dunia ini. InsyaAllah.

Testimoni yang FY dengar dari muut setiap peserta di penghujung program itu membuat hati FY syahdu dan hiba. Malah anda di antara mereka yang sebak menangis di penghujung program itu. Program yang sepatutnya berakhir pada jam 10:30 berlanjutan hingga jam 12:40 pagi kerana para pelajar itu seakan tidak mahu pulang. Betapa FY bersyukur dikurniakan ilmu pengetahuan yang sedemikian rupa untuk dikongsikan kepada siapapun juga yang dijodohkan dengan FY.



Apa yang FY boleh katakan, semua ilmu pengetahuan ini datang dalam bentuk yang tidak teratur sepanjang kehidupan FY. Ia datang secara rawak dan datang dari pelbagai sudut dan cara. Apapun mungkin sebagai penulis semua yang datang bersepah ini dapat disusunatur manjadi satu modul motivasi pembangunan insan yang baik dalam system otak FY. Terus terang pada pandangan FY ia bukan ilmu lambakan yang selalu anda dengar di luar sana. Kalau tak percaya panggil FY untuk menyampaikan program ini. InsyaAllah nanti anda akan faham apa yang FY maksudkan. Apapun ia semua hak Allah Taala dan FY cumalah perantaranya yang menjalankan tugas untuk menyampaikan. FY yakin mereka yang telah mendengarnya dan faham akan pengisiannya akan menjadi orang yang tenang jauh dari stress, kebosanan, kesunyian, dapat mempertingkatkan amalan, dapat mengenali diri dan sebagainya.

Dan kalau semua orang Islam dalam negara ini tahu dan dapat mengamalkan pengisian ini maka kita akan menjadi umat yang sangat kuat!

Apapun, terima kasih kerana sudi membaca. Seperti biasa sesungguhnya yang baik itu dari Allah Taala yang Maha Mengetahui akan setiap sesuatu.

Sekian dulu.

FY



' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.