30 Mac 2011

Kerajaan Tak Ada Duit?

Kebelakangan ini, inilah kenyataan yang sering kita dengar. Kisah Kerajaan tak ada duit, peruntukan dipotong di sana di sini, rayuan untuk mendapatkan peruntukan langsung tak dipedulikan dan sebagainya.

- Ramai usahawan yang FY temui mengeluh mengenai perihal ini memandangkan perniagaan mereka yang terjejas kerana peruntukan yang semakin mengecil ini.
- Kakitangan Awam pula ada yang mengatakan yang kerajaan menjalankan perbelanjaan berhemah namun demikian ada juga yang dengan selamba mengatakan yang memang kerajaan tak ada duit lebih-lebih lagi dalam merencanakan agenda Bumiputera.

Nampaknya akta 153(2) dalam Perlembagaan Malaysia yang mengutamakan Bumiputera telah dipinggirkan dan kelihatannya seperti keutamaan bangsa lain lebih diutamakan.

Daripada 131 EPP yang bakal dilaksanakan oleh PEMANDU yang diketuai oleh Idris Jala, boleh dikatakan semuanya memihak kepada bukan Bumiputera dan semua bentuk bantuan dan peruntukan diberikan bagi menjayakan semua ini namun masih belum ada yang berjalan. Kemudian bagi meredakan kaum Bumiputera maka TERAJU yang diketuai oleh En Husni ditubuhkan namun demikian belum ada sebarang peruntukan yang diberikan kepada mereka sehingga kini.

Mungkin kerana Bumiputera itu sendiri tidak bersatu menyebabkan kerajaan yang ada sekarang menumpukan lebih kepada undi bangsa lain dengan itu menjaga kepentingan mereka demi untuk terus berkuasa.

FY tak nak cerita panjang lebar mengenai hal ini kerana ia begitu menyedihkan lagipun FY mau mengelakkan implikasi yang mungkin timbul dari penulisan yang sebegini.

Terus terang Tamadun melayu masih muda dan perlukan masa untuk ia menjadi matang. Buat masa sejak perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru, mereka yang dapat belajar di luar negeri seperti FY ini masih belum dapat melengkapkan pusingannya ke generasi yang seterusnya. Ia mengambil masa paling kurang satu generasi 75 hingga 80 tahun sebelum kita boleh nampak impak kepada Dasar Ekonomi yang dilaksanakan dua tiga dekad yang lalu. Mungkin masih terlalu awal untuk mengambil kembali hak keistimewaan bumiputera dalam hal ini.

Kalau ini berterusan maka lama kelamaan kaum bumiputera akan terpinggir dalam negaranya sendiri. Kerajaan yang bersifat keduniaan yang hanya sibuk mengejar kekayaan pasti akan ada kelemahannya nanti. Setakat ini rakyat masih mampu makan walaupun dalam keadaan inflasi yang meningkat dengan kenaikan harga barang-barang yang begitu ketara namun percayalah satu hari nanti pada ketika rakyat tak dapat makan dan perutnya lapar maka masalahlah yang bakal timbul.

Persoalan FY, kemanakah duit-duit itu pergi?

Fikir-fikirkanlah.


- Sedih mengenangkan nasib bangsa yang semakin terpinggir.


' style='padding: 0; border: none;'/>

Faizal Yusup yang sedang sibuk...

Assalamualaikum...

Semenjak dilantik menjadi Exco Persatuan Remisier Bumiputera (PRIBUMI) ini FY begitu sibuk hingga tak punya banyak masa untuk menulis. Input yang datang kebelakangan ini nampaknya lebih cepat kalau dibandingkan dengan kecepatan saya untuk menukilkannnya.

Entah kenapa Allah Taala memilih FY untuk duduk dan menyumbang ke dalam persatuan ini FY pun tak tahu tapi apa yang FY tahu ialah untuk melakukannya dengan sebaiknya akan amanah yang telah dikurniakan Allah ini.

Semenjak itu juga FY dapat bertemu dengan Dato' Mustapha Mohamed semasa bersama Road Show MITI di Kota Bharu, Dato' Mukhriz Mahathir semasa dia melancarkan Edagang SME Bank juga Dato' Ibrahim Ali orang kuat PERKASA dalam konvensyen transformasi ekonomi yang dianjurkan PERKASA.

Kemudian FY dijemput masuk dalam meeting bersama pihak MOF, Bursa Malaysia dan SC bagi membincangkan mengenai Relaxation of 30% Bumi quota dalam industri pasaran modal dan seterusnya membantu menjalankan bengkel bagi Junior Remisiers dan Dealers semasa Kongres PRIBUMI tempohari.

Siang tadi pula FY sekali lagi berada di MITI kerana menghadiri mensyuarat bagi menggerakkan BAC atau Business Advisory Centre yang bakal menjadi one stop centre buat para usahawan menyelesaikan sebarang masalah yang mereka hadapi.

Banyak yang dapat FY pelajari dari semua ini dan FY harap FY dapat menyumbang dengan sebaiknya dalam apa juga tugas yang diamanahkan kepada FY demi bangsa, ugama dan negara kerana Allah Taala.

Sekian dulu..

' style='padding: 0; border: none;'/>

28 Mac 2011

KONVENSYEN TRANSFORMASI EKONOMI 2011 ANJURAN PERKASA

KONVENSYEN TRANSFORMASI EKONOMI 2011
27 Mac 2011
Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara. PERKASA

Siang tadi FY mewakili Persatuan Remisier Bumiputera PRIBUMI telah pergi  ke Konvensyen yang dinyatakan di atas.

Antara yang dijemput sebagai pembentang ialah pihak TERAJU, PETRONAS, EKUINAS, SMI BANK dan lain-lain lagi. Semuanya menceritakan tentang penglibatan ekonomi kaum Bumiputera.

Antara Intipati Konvensyen itu ialah ia membicangkan mengenai usaha yang boleh dijalankan bagi meningkatkan pendapatan kaum Bumiputera di negara ini sebanyak 2.5 kali ganda menjelang tahun 2020 sedangkan 80 %  daripada kaum Bumiputera ini bekerja di dalam sektor kerajaan

Maka pelbagai strategi pendekatan dicadangkan antaranya ;

Strategi 1
Intervensi Kerajaan
Strategi 2
Pembiayaan Swasta
Strategi 3
Mengoptimumkan pasaran dalaman
Strategi 4
Mengoptimumkan Pasaran Perbelanjaan Isi Rumah
dan sebagainya.

Buat masa ini mengikut statistik 2005, (stastistik yang ada) Pendapatan seisi rumah kaum bumiputera adalah RM3156.00 dan 40% daripada golongan bumiputera ini berada dibawah RM3.000.00 sebulan.

Banyak lagi data dan statistik yang tidak menyebelahi kaum Bumiputera dimasa secara puratanya dalam semua aspek ekonomi kita ketinggalkan jauh meskipun pelbagai usaha yang telah dijalankan.

Pendapat FY ;

Dalam hal ini pada pendapat FY masalah paling asas dan paling utama dalam hal ini ialah mengenai masalah SIKAP diri kita sendiri sebagai kaum bumiputera.

Kebanyakan kaum Bumiputera adalah juga merupakan orang yang memegang prinsip Islam. Prinsip kebanyakan orang melayu yang sering kita dengar adalah ;
"Apa nak buat, dah nasib..."
"Rezeki secupak takkan jadi segantang..."
"Masalahnya kan..." dan pelbagai lagi.

Kemudian ditambah pula dengan prinsip Islam antaranya ;
- Bersyukurlah dengan apa yang kita ada,
- Bersederhanalah
- Prinsip Zuhud,
- Ambil apa yang perlu dan sebagainya.

Semua prinsip ini merupakan satu setback yang menghalang orang melayu daripada bersungguh-sungguh mencari kekayaan. Tidak seperti bangsa lain yang begitu mementingkan dunia dan harta benda.

Persoalannya berapa keratkah orang melayu yang mempunyai traits atau ciri-ciri sepertimana bangsa Cina contohnya yang saban hari memikirkan tentang duit, harta benda dan segala yang ada dalam dunia ini hingga mereka sanggup melakukan apa sahaja halal atau haram demi untuk meningkat ekonomi keluarga? Itu belum lagi saya tekankan mengenai sifat malas, nak cepat, nak kaya dengan cara mudah, tak boleh susah dan sebagainya.

Jadi keadaan ini jelas menampakkan kenapa jumlah kekayaan orang-orang kita masih tak banyak berubah dari segi nisbahnya sehingga kini. Untuk mengubah semua ini FY sarankan semua kita meletakkan cita-cita untuk menjadi jutawan malah lebih dari itu, kemudian bersaing bersungguh-sungguh dan gigih tanpa mengenal penat dan lelah maka tidak mustahil nisbah kaum bumiputera dalam pai ekonomi tu akan meningkat sedikit semi sedikit.

Sekian dulu buat kali ini. Masih banyak yang ingin FY sampaikan mengenai Konvensyen ini. InsyaAllah kalau ada kesempatan FY pasti akan berbuat demikian.



' style='padding: 0; border: none;'/>

24 Mac 2011

Masalah Menjadi Remisier?

FY Menjawab Kajiselidik

Apakah di antara masalah besar anda dalam perniagaan sebagai remisier atau perjawatan sebagai paid dealer?

1. Masalah untuk keluar membuat pemasaran kepada pelanggan kerana kita tak boleh meninggalkan pejabat.
2. Masalah untuk memasukkan transaksi bila kita keluar atau bercuti kerana ketiadaan dealer yang membantu. Kedua-dua masalah ini boleh diselesaikan dengan pengenalan sistem mobiliti remisier.
3. Masalah syarikat yang tidak membantu menyampaikan maklumat terkini kepada pelanggan via email dan sebagainya.
4. Masalah tidak dibenarkan menjalankan transaksi Institusi kerana kekurangan deposit.
5. Masalah kekurangan deposit yang menghadkan perniagaan.
6. Masalah transaksi internet dan persaingan dari broker lain yang menawarkan kadar komisyen yang lebih rendah

Di antara masalah besar di Bursa Malaysia ialah "liquidity of the small capitalized companies". Ada cadangan mengatasinya?

1. Syarikat atau pihak Bursa atau SC perlu buat roadshow untuk meyakinkan pelabur akan syarikat-syarikat kecil yang berpotensi besar.
2. Broker's Research mesti menyenaraikan syarikat sebegini dalam report mereka tidak hanya menumpukan kepada syarikat berjajaran besar.
3. Peranan Media Massa untuk mengetengahkan kisah kejayaan syarikat-syarikat ini.

Apakah cadangan anda bagi meningkatkan keupayaan remisier bumiputera di era liberalisasi sepenuhnya pasaran modal Negara?

1. Membenarkan mobiliti remisier supaya para remisier dapat bertemu pelanggan.
2. Pendidikan yang berterusan.
3. Menjadikan remisier bumiputera bergerak secara berkumpulan.
4. Membenarkan kumpulan-kumpulan remisier ini menjalankan urusniaga institusi.
5. Satu avenue untuk berkongsi maklumat dan ilmu pengetahuan perlu diadakan secara formal.

Lain-lain Komen

SC, pihak syarikat mahupun media massa perlu menjalankan pendidikan / training kepada pelabur bermula dari pendidikan yang termudah. Ini kerana terdapat kelompongan dalam pendidikan pelaburan sejak sedekad lalu disebabkan kekurangan Remisier baru di pasaran. Average umur remisier adalah 47 tahun dan ini tidak membantu untuk menarik pelabur yang lebih muda.

Dalam hal ini ramai pelanggan yang berpotensi untuk melabur tidak tahu apa-apa mengenai pelaburan saham. Keadaan Bursa yang tidak vibrant juga merupakan salah satu faktor.

Bagaimana kita ingin mengajar peringkat tertinggi dalam pelaburan bila kebanyakan pelanggan yang saya temui tidak tahu perkara asas dalam pelaburan.

Malaysia dan pasaran saham berada di tahap pengetahuan yang tinggi dan cuba mengikut kemajuan negara barat sedangkan masyarakat umumnya ketinggalan jauh lantas menjauhkan diri dari pelaburan saham kerana tak tahu apa-apa mengenainya.

Antara sebab kenaikan saham di tahun 1993 ialah kerana penglibatan pelabur runcit disebabkan pelbagai faktor antaranya ;

- T+7 atau lebih yang membolehkan pelabur bermain saham kontra
- Tiada masalah limit menggunakan sistem SCORE
- Penyenaraian yang lebih menawarkan saham kepada public
- Sindiket di pasaran
- Ramainya remisier
- Banyaknya mass media coverage
- dll lagi.

Bila Bursa semakin matang maka lebih banyak control measures diletakkan hingga ia menjadi begitu stringent dan ini sebenarnya menjauhkan pelabur runcit memasuki pasaran.

Mungkin banyak yang saya katakan tadi perlu namun pada saya penyenaraian syarikat perlu kembali menawarkan lebih banyak saham kepada pelabur runcit kalau dibandingkan kepada Institusi. Ini membolehkan mereka mendapatkan hands on practical dalam pelaburan saham dan dengan ini membolehkan mereka belajar dan memahami akan sistem pelaburan secara keseluruhannya.

' style='padding: 0; border: none;'/>

23 Mac 2011

Orang Melayu Tak Semestinya Islam


Dalam hidup kita sering bertemu dengan orang melayu yang mengaku Islam malangnya bersifat keduniaan. Bersifat mata duitan, tamak, berprasangka buruk, menuduh tanpa bukti, memfitnah, membalas dengan cara yang tak setimpal dan sebagainya.

Semua ini sebenarnya petanda kekotoran di dalam hati. Semua ini adalah sifat mazmumah yang menguasai hati dan usaha untuk membersihkannya perlu dijalankan.

Dalam hal ini bersifat mata duitan bermakna semua yang dikerjakan mahu mendapat balasan berbentuk hadiah dan habuan kewangan sedangkan prinsip Islam bukan begitu. Ini kerana hanya ada tiga perkara yang boleh dibawa mati iaitu Amal Jariah yang kita kerjakan, Ilmu yang bermanfaaat yang kita sampaikan, juga doa anak yang soleh. Sebaiknya dalam apa juga yang kita lakukan serahkanlah pada Allah akan apa juga habuan yang bakal ditentukan buat kita.

Bilamana ganjaran itu kurang dari apa yang disangkakan maka melenting dan marahlah mereka ini sedangkan rezeki dan segala kurnia adalah hak Allah dan Allah telah berjanji untuk memberikan rezeki pada setiap anak Adam yang dilahirkan di muka bumi ini. Kita tak perlu bersifat tamak mahupun mengambil hak orang lain. Ini bukanlah prinsip Islam, ini merupakan prinsip orang melayu yang tak berilmu.

Begitu jugalah dengan sifat-sifat mazmumah yang lain. Kekotoran di dalam hati akan mengundang kekotoran yang lain seperti yang selalu saya katakan dalam artikel-artikel yang sebelumya. Bila ada prasangka buruk, maka adalah sifat tamak, sifat dengki dan iri hati, sifat tamak, sifat sombong, riak dan takbur serta pelbagai sifat kotor yang lain. Hati umpama dipenuhi dengan sampah sarap, kuman, darah kotor dan nanah.

Dalam hukum Islam, kalau hendak membalas maka hendaklah setimpal dengan apa yang diperlakukan. Ini tidak. Ikut hukum melayu, membalas mesti lebih dari apa yang diperlakukan. Banyak berdrama penuh dengan emosi. Mungkin banyak sangat tengok drama-drama yang dipaparkan di kaca televisyen agaknya dan kebanyakan drama-drama ini datangnya dari Negara-negara yang lebih mundur.

Seterusnya bila dah kalah, maka mulalah mengambil pendekatan menunjukkan kekuatan menggertak. Sama seperti sifat orang di zaman batu dahulu. Masih belum bertamadun. Walhal orang lain mungkin lebih gangster dari dirinya. Nak panggil kaum mana? Red Dragon dari Simpang Renggam? 3 line? Pekida? Abang Long atau nak panggil geng India yang bunuh Dato’ Sosilawati hari tu? Boleh sahaja.

Tapi semua itu tak perlu kerana cukuplah Allah sebagai pelindung.

Jadi apakah motif semua ini. Adakah ia dilakukan dengan motif dan niat kerana Allah Taala. Motif ibadah? Yelah Allah berfirman “Tidak aku jadikan manusia melainkan untuk beribadah / mengabdikan diri padaKU”. Dalam banyak kes yang saya temui ini bukan kesnya, kebanyakannya bermotifkan nafsu serakah semata-mata.

Disini jelas menunjukkan betapa kebanyakan kita tak tahu hukum hakam prinisip keislaman. Hukum hakam yang telah ditentukan Allah Taala. Ia umpama satu perlembagaan yang mesti kita junjung sebagai manusia. Malangnya bagaimanakah kita mahu menjunjung perlembagaan Allah taala bila kita tak punya ilmu mengenainya?

Kesimpulannya janganlah ikut hukum melayu tapi ikutlah hukum Allah. Ini kerana ia adalah kebenaran dan menjanjikan kemenangan yang hakiki baik di dunia mahupun di akhirat.

Pesan saya, berhati-hatilah pabila kita melangkah melebihi umur 40 tahun maka kita bakal mendapat ketetapan hati. Pilihlah dengan bijak antara jalan yang gelap dengan jalan yang terang. Jalan yang gelap yang hanya membawa kita kepada kerosakan. Percayalah.

Sekian dulu buat kali ni.

FY mengundur diri. Sesungguhnya yang baik dari Allah dan yang kurang baik adalah atas kelemahan FY sendiri.

' style='padding: 0; border: none;'/>

22 Mac 2011

Seminar Meningkatkan Penglibatan Bumiputera Dalam Pasaran Modal

FY sedang memberi ucapan

Pada Ahad 20 Mac 2011 yang baru lalu FY bersama Persatuan Remisier Bumiputera (PRIBUMI) dijemput untuk menjayakan program outreach yang dijalankan di Kota Bharu, Kelantan bertujuan untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam Pasaran Modal. Ia dijalankan di Hotel Grand Riverview, Kota Bharu dan menarik lebih 170 penyertaan. Ia dimulakan pada jam 830 pagi dan berakhir pada jam 1 petang serta dirasmikan oleh Dato' Seri Mustapa Mohamad, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Selain PRIBUMI, Pihak MITI juga menjemput Maybank Investment Bank bagi menerangkan mengenai Pembiayaan Saham yang disampaikan oleh En Azmi, Bursa Malaysia bagi menjelaskan mengenai Pasaran Modal Islam yang disampaikan oleh En Faiz. Pihak PRIBUMI menghantar 4 orang wakilnya iaitu FY dari Kenanga IBB, Tuan Haji Zainal dari Interpac Sec, En. Md Hazrin dari PM Sec dan Puan Hani Raihan dari RHB IB.

Secara umumnya seminar ini menjelaskan bagaimana Peelabur boleh mendapatkan peruntukan Khas saham terbitan awam yang akan disenaraikan melalui MITI. Antara Saham yang telah diperuntukkan adalah Benalec, MHB, Petronas Chemical dan banyak lagi. Kebelakangan ini saham-saham yang disenaraikan ini dibuka dengabn kadar premium yang menguntungkan para pelabur Bumiputera. Buat masa ini ada dua lagi selepas Biolermech Berhad iaitu Prestariang dan UOA Development Berhad yang boleh dipohon oleh pelabur Bumiputera samaada melalui PRIBUMI mahupun terus kepada pihak MITI.

Seterusnya roadshow ini akan menuju ke Kedah dan seluruh Malaysia bagi tujuan yang sama. Ia adalah satu usaha yang baik dengan harapan ia akan dapat meningkatkan penglibatan bumiputera dalam pegangan ekuiti di Pasaran Modal hingga ia mencapai 30% malahan lebih dari itu.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Saham Peruntukan Khas Bumiputera ini hubungi FY, InsyaAllah FY sedia membantu.

Sekian.

' style='padding: 0; border: none;'/>

21 Mac 2011

Apa itu Saham / Stok / Ekuiti?


Ekuiti adalah saham-saham yang diterbitkan oleh syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia dan juga saham-saham yang tidak tersenarai di Bursa Malaysia.

Apabila kita membeli stok atau saham biasa, kita sebenarnya MEMILIKI SEBAHAGIAN DARIPADA SYARIKAT tersebut dan berhak mengundi dalam mesyuarat agung. Setiap saham adalah pegangan kecil hak milik sesebuah syarikat dan kita boleh membeli sejumlah kecil atau sejumlah besar lot saham bergantung kepada wang yang kita miliki. Sebagai pemegang saham, kita akan menerima faedah daripada keuntungan yang diperolehi syarikat dalam bentuk dividen yang dibayar dan juga daripada kenaikan harganya di pasaran saham.

Syarikat menerbitkan saham untuk memperoleh dana bagi meneruskan operasi dan mengembangkan perniagaan tanpa perlu membuat pinjaman daripada lain-lain sumber seperti pinjaman daripada bank perdagangan (pinjaman ini boleh meningkatkan risiko kewangan syarikat).

Kita perlu menyedari bahawa pembelian saham mempunyai risiko tertentu, Contohnya, apabila prestasi syarikat merosot, harga saham syarikat mungkin akan jatuh dan kita mungkin tidak akan menerima sebarang dividen. Terdapat juga fakto-faktor lain yang mungkin mempengaruhi harga saham kita, umpamanya prestasi pasaran saham secara keseluhuan dan keadaan ekonomi Negara. Ada juga kemungkinan kita kehilangan semua wang pelaburan jika syarikat menutup perniagaannya. Selain daripada itu, terdapat juga saham yang sukar dijual kerana kekurangan permintaan. Oleh itu, amat penting bagi pelabur untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat ketika hendak membuat pelaburan.

Penasihat kewangan biasanya mengesyorkan saham sebagai sebahagian daripada portfolio pelaburan. Tujuan utama berurus niaga saham sudah tentulah untuk mendapatkan keuntungan dengan membeli pada harga rendah dan menjual pada harga yang tinggi. Bagi para pelabur jangka panjang, memilih saham berdasarkan faktor-faktor asas syarikat adalah amat penting, yakni mereka harus mengetahui latar belakang syarikat yang bakal dilaburkan. Oleh itu, amat penting kita membaca dan memahami prospecktus, laporan kewangan dan pengumuman korporat yang diedarkan oleh syarikat-syarikat tersenarai kepada pemegang saham dan orang awam.

Ketika membuat pilihan untuk membeli saham, kita seharusnya meneliti beberapa faktor seperti latar belakang syarikat dan pengurusannya, kekuatan kewangan syarikat, nisbah harga perolehan dan hasil dividen, prospek pertumbuhan perolehan dan kebolehan syarikat untuk bersaing. Pelabur yang bijak akan meneliti faktor-faktor tersebut sebelum melaburkan wang kerana ia boleh mempengaruhi harga saham.

FY
016 6667430
Remisier
Kenanga Investment Bank Berhad
Naib Presiden
Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia


Link perkhidmatan kami ;
FOLLOW FY di Twitter – twitter.com/afaizalyusup
SUBSCRIBE di www.faizalyusup.net bagi mendapatkan artikel-artikel TERKINI mengenai pelaburan saham.

' style='padding: 0; border: none;'/>

Saham di Bursa Malaysia / Pelaburan RM1000

Duit RM1000 ni dah tak laku!
Kalau kita ada RM1000.00 maka kalau kita membeli telefon bimbit maka akan berlaku susutnilai dimana dalam masa setahun nilainya mungkin akan berkurangan kepada RM500.00. Dalam erti lain kita kerugian sebanyak RM500.00 atau 50% daripada pembelian kita itu.

Kalau kita gunakan RM1000.00 untuk disimpan di bawah bantal pula ia akan tetap RM1,000.00 atau mungkin ia akan hilang kerana dicuri atau rumah kita terbakar macam cerita P Ramlee tu.

Kalau kita gunakan RM1000.00 untuk disimpan dalam nbank maka dengan kadaar faedah sebanyak 3% maka duit anda akan menjadi 1030.00 hujung tahun nanti.

Kalau kita gunakan RM1000.00 itu untuk dilaburkan dalam ASB maka dengan dividen sebanyak 8% maka duit kita akab menjadi RM1080.00 hujung tahun nanti.

Dan kalau kita gunakan RM1000.00 itu untuk melabur saham di Bursa Malaysia maka kalau anda memilih saham yang baik dan kukuh maka anda boleh mendapat keuntungan jauh melebihi 8% dalam ertikata lain anda boleh mengukuhkan kewangan anda dengan jauh lebih cepat dengan melabur di Bursa Malaysia.

Katalah kita mendapat 15% setahun maka dalam tak sampai 10 tahun kita akan dapat menggandakan wang kita itu. Pelaburan saham adalah cara bagaimana semua orang kaya di dunia ini menggumpul dan mengukuhkan kewangan mereka.

Kalau anda berminat untuk menggandakan wang anda dengan melabur saham di Bursa Malaysia tetapi tak tahu bagaimana untuk melakukannya. Tak tahu bagaimana untuk memilih saham mana yang terbaik, Hubungi FY. FY sedia membantu anda.

Selamat melabur! Jadilah pelabur yang bijak.

Sekian dulu.


' style='padding: 0; border: none;'/>

IPO - SKIM PERUNTUKAN KHAS BUMIPUTERA

Buat masa ini ada dua lagi syarikat yang akan disenaraikan yang mana para pelabur bumiputera boleh membelinya melalui Skim Peruntukan Bumiputera daripada MITI.

UOA DEVELOPMENT BERHAD 
Jumlah Tawaran Saham : 119,586,000 unit
Harga Tawaran: RM3.00 (Indikatif)
Tarikh Tutup MITI : 7hb April 2011
 
Penyenaraian : Papan Utama
Aktiviti Syarikat : Pelaburan dan pembangunan Hartanah serta pembinaan.

PRESTARIANG BERHAD
Jumah Tawaran Saham : 22,000,000 unit
Harga tawaran : RM0.90
Tarikh Tutup MITI : 25 Mac 2011
Penyenaraian : Papan Utama 
Aktiviti Syarikat : ICT Service Provider focusing on professional ICT Training and Certification.

Untuk keterangan lanjut hubungi FY.
012 654 0130

' style='padding: 0; border: none;'/>

Faizal Yusup Menulis

Salam sejahtera, semoga kita sentiasa berada dalam lindungan Allah Taala hendaknya..

Kebelakangan ini FY sibuk pula dengan perihal saham dan jarang menulis mengenai motivasi, kaunseling dan kehidupan. Sebenarnya FY baru perasan yang bilangan penulis melayu yang menulis mengenai pelaburan saham di Bursa Malaysia sangatlah sedikit. Dalam hal ini banyak perkara dan aspek, kebaikan dan keburukan melabur saham di Bursa Malaysia tak dapat nak disampaikan kepada masyarakat umum jadi FY mengambil keputusan untuk membantu dalam hal ini kerana FY punya pengetahuan serba sedikit mengenainya. Dengan harapan ia bakal membawa kebaikan kepada pelabur, bakal pelabur dan masyarakat umum hendaknya.

Jadi, saya harap anda yang mencari kisah lawak, teka teki atau pengisian kehidupan dalam blog ini dapat bersabar kerana InsyaAllah kalau ada kesempatan pasti FY akan menyelitkannya..

Itu sahaja catatan buat kali ini.

FY sayang anda semua.

' style='padding: 0; border: none;'/>

19 Mac 2011

Penghapusan kuota 30% hak keistimewaan bumiputera dalam pasaran modal


Nampaknya dewasa ini semakin lama semakin banyak hak keistimewaan yang dahulunya dipertahankan mula terhakis. Baru-baru ini saya ke MOF bagi membincangkan perihal quota 30% kakitangan bumiputera dalam pasaran modal. Antara yang terlibat  ialah Fund Managers, Research Analyst, Dealers Representative dan lain-lain termasuklah remisier seperti FY. Pertemuan itu dijalankan antara pihak MOF, Bursa Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Persatuan Remisier Bumiputera (PRIBUMI).

Kesudahannya liberalisasi itu akan diteruskan juga dan ia bukanlah sesuatu yang boleh dibangkang. Namun demikian agak sukar untuk FY memberikan pandangan mengenai perihal ini kerana beberapa sebab berikut ;

KESAN

Quota Relaxation ini akan menyebabkan ramai bumiputera yang ada dalam industri akan terjejas. Ini kerana ada ramai juga remisier dan dealer yang diberikan gaji percuma hanya agar lesen mereka digunakan syarikat dan relaxation akan menyebabkan keistimewaan ini ditarik balik. Dalam ertikata lain hanya mereka yang mempunyai merit sahaja yang akan bertahan dan selebihnya akan dibersihkan. Maka saya yakin lebih ramailah Bumiputera yang bakal meninggalkan industri kerana tak mampu lagi untuk bertahan.

KEBAIKAN

Setelah sekian lama quota itu berada di situ nampaknya tiada peningkatan dalam penglibatan kaum bumiputera dalam bidang ini. Apa yang kelihatan ialah penurunan yang kian ketara sepanjang 2 dekad ini. Ramai yang meninggalkan industri daripada memasukinya. Industri ini mungkin merupakan salah satu industri yang mencabar bagi kaum bumiputera dan tanpa merit ia akan menyukarkan kita untuk bertahan di dalamnya.

Masalah ini secara tak langsung membendung atau menghalang kemasukan bukan bumiputera ke dalamnya disebabkan syarikat yang ingin mengambil perkerja bukan bumiputera terpaksa mengambil seorang melayu sebelum boleh mengambil 2 orang bukan melayu. Mereka percaya relaxation yang diberikan akan membolehkan industri berkembang. 

Kebaikan quota ini ialah ia membolehkan kaum bumiputera berada dalam dalam industri dengan peluang-peluang pekerjaan yang terbuka namun demikian ia akan hanya menjadi liabiliti kepada syarikat kerana terpaksa membayar gaji kepada mereka yang mana sumbangannya jelas lebih rendah. Ini bukan hanya kelihatan dalam peringkat yang rendah namun ia juga berlaku di peringkat yang tertinggi. Bumiputera yang mempunyai merit hakikatnya boleh dikira dengan jari.

Sejak dahulu sejak bersekolah lagi semua ini telah kelihatan. FY teringat semasa bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Abdul Samad. Kelas pertama hanya terdiri daripada 3 orang melayu yang mempunyai merit dan kelulusan untuk berada dalam kelas tersebut dan selebihnya berada dalam yang ke belakang. Maka cikgu mengambil keputusan untuk menambahkan lagi 2 orang murid melayu namun setiap kali mereka berada dalam kedudukan tercorot dalam kelas.

Ia telah berlaku semenjak di peringkat sekolah namun keadaan ini telah banyak berubah kerana semakin ramai anak melayu yang pandai dalam bidang akademik namun adalah ia akan membolehkan kita mendapatkan kembali hak keistimewaan 30% itu dengan merit? Kalau kita lihat dalam bidang apapun juga kita tertinggal ke belakang, perniagaan, pendidikan, perubatan, kewangan, perkilangan, hartanah kebanyakannya dimiliki oleh bukan bumiputera.

Dalam hal pegangan saham pula ia telah meningkat dari 19% kepada 22% namun demikian perlu diingat yang ianya adalah disebabkan oleh penglibatan institusi seperti Khazanah, PNB, Tabung Haji dan yang lainnya dan bukannya penglibatan pelabur runcit. Ini kerana kita tak punya cukup kakitangan yang berpengalaman dan bijak dalam pelaburan untuk menyampaikan kisah saham ini kepada masyarakat umum. Kita ada lebih 20000 agen saham amanah, lebih 20 ribu agen insuran dan kad kredit hinggakan kita mempunyai semua itu tetapi kita tak punya akaun CDS kerana hanya terdapat kurang daripada 4000 remisier dan dealer dalam industri ini. Walaupun terdapat 4 juta akaun CDS yang dibuka hanya 200,000 sahaja yang masih aktif. Ini sebenarnya merupakan jumlah yang amat kecil. Di Amerika 50 peratus rakyatnya melabur saham. Oleh itu kalau mengikut nisbah itu kita seharusnya punya 10 juta akaun.

Mungkin anda akan mengatakan kita tak boleh membandingkan keadaan dengan negara maju tapi kalau kita lihat nisbah ini juga lebih tinggi di Singapura dan Hong Kong. Ini kerana kebanyakan rakyatnya celik saham tak seperti di sini. Cukuplah bila anda google Melabur Saham di Bursa Malaysia maka anda akan bertemu dengan blog FY ini. Mana perginya para remisier dan dealers yang lain? Mereka tak ada website agaknya. Mana taknya secara puratanya mereka ini berumur 47 tahun ke atas.

PENYELESAIAN

Jadi kerajaan membantu dengan cara lain, dengan menubuhkan PNB bagi meningkatkan penglibatan bumiputera dalam pelaburan saham dan AHB bagi tujuan meningkatkan penglibatan bumiputera dalam bidang hartanah dan sebagainya. Mungkin kami juga perlukan agensi sepertinya untuk terus hidup dalam Pasaran Modal ini dan terus terang inilah cadangan mereka kepada kami. Meminta kami menubuhkan satu entiti bumiputera untuk kami semua bernaung yang mana kerajaan akan membantu dari pelbagai segi. Mungkin juga ini ada kebaikannya.

PANDANGAN FY?
Nanti kemudian sebab FY nak bersiap untuk ke Kota Bharu untuk Road Show bersama MITI untuk tujuan outreach kepada pelabur Bumiputera bagi meningkatkan penglibatan mereka dalam isu pelaburan saham ini. InsyaAllah FY akan berikan pandangan nanti bila ada kesempatan untuk berbuat demikian.

Apapun bangkitlah bangsaku.. Bangkitlah. Kalau dahulu mereka yang punya sijil tamat sekolah darjah enam boleh menjadi guru, sekarang kalau boleh kita perlukan Ijazah dan Ijazah Sarjana bagi mengeluarkan anak-anak murid yang tinggi kelayakkannya dan di masa yang akan datang kita akan perlukan yang jauh lebih tinggi untuk kita bersaing dengan kaum yang lain di negara ini. Janganlah suka berhibur, melepak, membuang masa, tengok cerita hantu dan layan kisah artis dan politik, ingin senang dengan cara yang mudah dan sebagainya. Ini jelas menunjukkan yang dalam diri kita kosong dan inilah menjadi penyebab kita tak dapat bersaing dengan bangsa lain. 

Cabarlah diri untuk buat yang susah kerana kalau kita berjaya buat yang susah yang lainnya akan menjadi senang..  

Sekian dahulu.

Fikir-fikirkanlah...

' style='padding: 0; border: none;'/>