19 Jun 2011

Caj / Komisyen Yang Dikenakan Bagi IPO MITI

Salam Sejahtera...

Disebabkan ramai yang bertanya, kali ini FY akan terangkan pula mengenai charges atau caj yang dikenakan bagi mendapatkan saham-saham IPO ini baik dari MITI mahupun dari mana-mana kelompok yang pernah FY terangkan dalam artikel yang sebelum itu.

1. Pink Form kepada pengarah, kakitangan mahupun vendor yang membantu membangunkan syarikat ;

Tiada caj yang dikenakan, mereka yang mendapat pink form ini hanya perlu membuat bank draf bagi membayar jumlah saham yang telah diperuntukan kepada mereka.

2. Peruntukan Saham kepada Institusi dan High Networth Clients.

Selalunya ini dijalankan oleh bank penasihat dan ada pelbagai cara ia dijalankan. Mereka yang punya kuasa atas peruntukan ini selalunya akan mengenakan caj beberapa sen berdasarkan permintaan. Ada juga yang mengenakan 25% atas keuntungan malah ada yang meminta hingga 50% yang pada FY tidak munasabah dan tidak masuk akal. Ada juga yang mengatakan ia merupakan peruntukan daripada MITI, daripada Mukhriz atau Tok Pa, caj yang dikenakan sebagai duit politik dan pelbagai helah lagi. Tahukah anda ia hanya dikenakan kepada High Networth Clients sedangkan tidak kepada Institusi.

3. Peruntukan Saham Khas Bumiputera di MITI

Disini juga ada segelintir yang mengenakan pelbagai cas atau komisyen bagi mereka yang berjaya mendapat peruntukan saham ini. Ada yang 3 sen, 5 sen 10 sen, ada yang 10% daripada keuntungan, ada yang 25% dan ada juga sehingga 50% daripada keuntungan. Ada yang mengenakannya di depan dan di belakang. Mengenakan komisyen 3 hingga 10 sen kemudian profit sharing selepas saham itu dijual. Sifat tamak manusia begitu jelas di sini. Bila ditanya kononnya ia dibayar kepada pegawai MITI yang meluluskan peruntukan tersebut. Kalau benar maknanya pegawai MITI itu makan rasuahlah. Namun sebenarnya pegawai MITI tidak meminta komisyen tersebut dan TAK BOLEH berbuat demikian kerana ia satu kesalahan.

Sekali lagi FY rasakan yang semua ini tak munasabah kerana kalau saham itu dibuka rendah atau pada harga diskaun daripada harga tawaran, kerugian pelabur akan bertambah sedangkan broker tersebut telahpun buat duit terlebih dahulu. 

Dalam hal ini pihak PRIBUMI mengenakan caj yang termurah iaitu 1 sen sahaja  bagi mereka yang berjaya. Duit ini pula merupakan pendapatan kepada Persatuan yang mana akan digunakan bilamana Road Show bersama MITI dijalankan bagi membayar sewa hotel, pengangkutan dan sebagainya.

Sesiapa yang hendak memohon peruntukan saham khas Bumiputera di MITI ini melalui PRIBUMI bolehlah menghubungi FY. FY sedia membantu.

Bagi mengelakkan semua caj atau komisyen yang dikenakan ini maka FY sarankan anda sebagai pelabur pergi membuat permohonan sendiri di MITI di Putrajaya kerana itu lebih baik.

4. IPO Public

Juga tiada caj atau komisyen yang dikenakan.

Brokerage pula akan hanya dikenakan bila transaksi saham dijalankan di mana-mana syarikat Broker. Itupun tak sampai 1% daripada jumlah nilai saham tersebut.

FY harap artikel ini menjelaskan lebih lanjut tentang semua ini bagi mengelakkan pembayaran yang tak perlu dan merugikan anda sebagai pelabur.



' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.