08 Jun 2011

Harga Pasaran UOA Development Berhad

Salam sejahtera..

Biarpun Kenanga Research memberikan fair value 2.99 dan RHB memberikan harga 3.45, UOA Development dibuka dengan hambar pada RM 2.62 sebelum merudum di bawah harga tawarannya. Seperti yang pernah FY katakan dalam artikel yang lalu. IPO ini adalah satu hype buat masa ini di pasaran dan ramai pelabur mengejarnya tanpa menilai saham-saham tersebut. Dalam hal ini dengan harga Par 5 sen menjadi saham UOA berharga ditawarkan pada harga RM52.00 kalau harga parnya dijadikan RM1.00. Ia jelas terlalu tinggi ini ditambah pula dengan peruntukan sahamnya yang besar juga keadaan pasaran yang lembab. Nampaknya terpaksalah para pelabur UOA ini bertahan sehingga harganya naik kelak.

Dalam hal IPO ini ramai yang beranggapan harga IPO adalah harga yang terendah dalam pasaran atau harga mati bagi sesuatu saham itu namun ini sebenarnya adalah tidak benar. Ini kerana nilai sesuatu IPO yang diapungkan itu berbeza. Ada yang disenaraikan pada harga yang tinggi namun demikian ada juga yang disenaraikan pada harga yang rendah. Katalah sekarang ini KLSE berada di ratio PE 16 maka saham yang disenaraikan pada PE 16 secara tak langsung telah mencapai harga sasaran yang sama dengan KLSE. Mungkin kalau ada upside pun ianya disebabkan PE Industrinya yang jauh lebih tinggi. Itu sahaja. Namun ada juga yang syarikat yang disenaraikan pada PE 7 atau PE 10 yang menarik dari segi nilainya.

Satu perkara yang perlu dititikberatkan ialah ianya sebenarnya sukar untuk membuat analisis terhadap IPO yang disenaraikan ini kerana mereka tak punya track record yang terdahulu untuk diselidiki. Ini kerana sebuah syarikat SDN BHD tak perlu memberikan kedudukan kewangan yang diaudit setiap 3 bulan dan penyata kewangan tahunan mereka pula boleh dimanipulasikan dengan mudah. Dalam hal ini ada syarikat yang disenaraikan kerana pemiliknya seenarnya ingin menjual syarikat mereka untuk mencari keuntungan.

Jadi berhati-hatilah dalam memilih IPO yang baik untuk dibeli. Tersilap pilih kerugian yang bakal menanti kita.

Oh ya, jangan suruh FY buat apa-apa analisis kerana FY tak punya kelulusan CFA atau Chartered Financial Advisor yang membenarkan FY berbuat demikian. FY hanya boleh menyampaikannya dengan pandangan secara umum dengan penyelidikan dari kacamata FY sendiri. Kepada ramai yang bertanya, untuk pengetahuan anda FY juga tak boleh memberikan recommendation kerana ia salah disisi undang-undang atas alasan yang sama. 

Bila FY nak ambil CFA? Entahlah...

Sekian dulu buat kali ini.

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.