29 September 2012

Perihal AKU


PERIHAL AKU

Dewasa ini FY sering mendengar orang berkata. Aku yang punya itu dan ini, Aku hensem, cantik dan anggun. Aku yang mengajar itu dan ini. Aku yang menjadi penyebab orang lain kaya. Ilmu ini aku yang cari jadi aku takkan berikan sesuka hati, Aku yang berusaha dan berjaya membeli kereta mewah ini dan sebagainya.

AKU? Adoiyai apalah yang ada pada AKU? AKU ini pun dipinjamkan. AKU inipun kalau tak diberikan udara untuk bernafas dah lama mati, AKU ini kalau tak dikurniakan tenaga maka terkulai layulah AKU. Kalau tak dikurniakan Ilmu maka bodohlah AKU.

Tidakkah KAMU pernah dengar ayat “La hawlawalaquataillabillah...” yang membawa maksud “Sesungguhnya aku tiada daya upaya tanpa izin Allah Taala.”

Faham tak ayat tu?

Maknanya kalau tidak dikurniakan semua yang diperkatakan tadi maka terkulai layulah AKU.

Tidakkah pernah kamu mendengar ilmu Allah yang ada di seantero alam ini hanyalah setitik dari lautan-lautan ilmu Allah Taala? Lantas kamu mengatakan kamu yang mencarinya? Lantas KAMU berkata ia hakmilik KAMU? Tahukah KAMU yang ia adalah hakmilik Allah Taala yang diamanahkan pada kamu? Kamu diberi amanah tetapi kamu menyalahkan gunakan amanah ilmu itu dengan membawa kepada kerosakan dan penipuan.

Mereka yang faham pastinya sudah lama meninggalkan AKU dari dalam dirinya. Tiada AKU, yang ada hanyalah ALLAH TAALA Tuhan yang Maha Esa. Tuhan yang mengurniakan tenaga untuk aku bergerak, Tuhan yang memberi udara untuk aku hirup dan meneruskan kehidupan, Tuhan yang mengamanahkan aku ilmu untuk aku sampaikan dengan penuh hemah dan kemudiannya dipertanggungjawabkan bila kita mati kelak.

Sudah-sudahlah dengan AKU. AKU juga akan mati dan meninggalkan dunia yang fana ini satu hari nanti.

FY

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.