02 Oktober 2012

Satu Warkah Seribu Makna


Salam abang FY..

Saya anak arwah pakcik Yahya.. Saya baca dah pasal Kg Awal tu memang sayu.. Bila abang cerita terkenang pasal pakcik Yusup Jamal.. So saya ada satu cerita kenangan jugak nak share.. Sebelum bapak sakit.. Saya dan bapak terima surat dari pakcik, pakcik poskan surat beranak saya yang bapak tertinggal dalam laci Pejabat Keselamatan.. Ada bait-bait katanya yang buat saya dan bapak ketawa.. apa? "Rahsia!"

Pastu.. Sebelum bapak benar-benar tenat dia bagitahu saya kalau dia dah 'pergi' nanti dia minta saya jumpa pakcik Yusup.. sebab katanya nanti pakcik Yusup akan bagitau apa-apa yang saya tak tahu.. Malangnya esok hari saya dan bapak dapat berita dari Kg. Awal yang Pakcik Yusup dah meninggal. bapak masa tu diam dan terus diam. Kata bapak mereka sangat rapat. sampailah untuk beberapa tahun yang lepas.. Saya sakit dan ketika itu saya bermimpi bapak datang ... bersama pakcik Yusup??

Ye ketika itu saya menangis dan peluk bapak untuk lepaskan rindu.. Sampai saya suruh bapak tunggu saya, saya nak ambik baju ikut dia.. Tiba-tiba bila saya dapatkan mereka balik yang ada hanya Pakcik Yusup.. Dia seolah-olah berdiri di hadapan pintu untuk menahan saya..

Saya tanya dia… “Pakcik mana bapak saya? Tadi saya suruh dia tunggu saya sekejap je...” dan dalam kekaburan itu saya nampak dengan jelas raut wajah Pakcik Yusup dengan senyuman manisnya yang saya kenal, misainya.. Rambutnya hitam (Macam ketika mereka sedikit muda) dalam senyumnya seolah-olah dia berkata dan memberitahu saya yang bapak saya dah pergi dan mereka kan sudah meninggal dunia.. 

Saya terjaga.. memang ada sisa air mata.. tengok jam pukul 4++ am.. hari Khamis malam Jumaat. Saya terus panjatkan syukur dan menghadiahkan Al-Fatihah untuk mereka. Kata adik saya Ustaz Syafiq.. jika diwaktu itu.. Mungkin benar saya berjumpa mereka.

Wallahualam.. Hanya Allah Yg Maha Mengetahui.

Ketika saya menaip nie saya masih terbayang arwah Pakcik Yusup tersenyum dengan sangat jelas. Al- Fatihah untuk mereka.

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.