12 Ogos 2011

Kejatuhan Pasaran Saham Semasa - Perlukah Pelabur Panik?

Salam sejahtera.

Sejak hari Sabtu lalu apabila Standard & Poors menurunkan kredit Rating USA daripada AAA+ kepada AA+ telah menyebabkan Market Turmoil pada Pasaran Dow Jones pabila pelabur menjual saham iaitu mengelakkan memegang aset berisiko dan memegang tunai sambil memerhatikan keadaan dari masa ke semasa. Dan apabila US batuk seluruh dunia terkena selesema. Kali ini pasaran saham KLCI jatuh melepasi tahap saikologi 1500 menuju ke tahap 1476 disebabkan oleh pelabur yang panik sebelum melantun dan ditutup pada 1498 pada hari Isnin yang lalu.

Sebenarnya pada FY ia bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana pada bulan Mac yang lalu kejadian Tsunami dan gempa bumi juga telah 3 kali menyebabkan pasaran jatuh ke tahap 1480 ini. Satu tahap support yang agak kuat. Hakikatnya ia memberi peluang swing trade dengan membeli saham-saham pelabur-pebaur yang panik ini dan benar pada tahap 1476 pada pukul 11 pagi itu CI kembali naik lalu tutup pada tahap 1498 yang menguntungkan pelabur yang membeli pada masa itu. PChem contohnya jatuh ke tahap 6.03 tetapi ditutup pada lebih kurang 6.40, MSM pula jatuh ke tahap 4.97 tetapi melantun ke tahap 5.24.

Namun FY tidak menyarankan pelabur memegang saham pada masa ini kerana keadaan pasaran yang masih tidak menentu. Kaedah Intraday dengan pandangan hari ke hari adalah lebih baik.

Keesokan harinya, hari Selasa seperti dijangka ia berlaku lagi pabila Dow Jones jatuh setelah pricing in the downgrades news. Sekalu lagi KLCI merudum tetapi kali ini ia memecah support 1480 lantas merudum 70 mata pagi itu ke tahap 1424 dan nak tahu apa terjadi? Ia naik dan tutup ke tahap 1472. Mencecah 1482 petang itu.

Kali ini 1480 bukan lagi menjadi support tetapi telah menjadi resistance. Pada FY KLCI dikira toppish sekitar 1480 ini. Kenapa FY mengatakan demikian?

Ini kerana dengan bantuan pelabur asing KLCI meningkat hingga ke tahap tertingginya iaitu mendekati 1600 dan kalau kita tolak 10% pegangan asing yang keluar dari pasaran bagi maka 1600 tolak 160 mata maka 1440 akan menjadi tahap yang tinggal. Jadi dalam ertikata lain FY yakin KLCI akan duduk dalam range ini dengan 1500 resistancenya.

Kalau Pchem naik setinggi 7.50 maka setelah ditolak 10 % iaitu 75 sen maka fair valuenya tanpa pegangan asing menjadi 6.75 lebih kurang. Maka mereka yang mengharap kenaikan kembali ke tahap 7.50 mungkin akan terpaksa menunggu masa yang lama.

Penjualan pegangan asing ini telah mula kelihatan semenjak Jumaat lalu bila saham-saham besar yang punya pegangan asing didalamnya mula jatuh. KLK, DIGI, Genting, PetDag dll. AirAsia yang ketinggalan kerana ia disuspendkan disebabkan Caloborationnya dengan MAS. Tatkala semua saham sudah menangis AirAsia menangis pada hari Rabu walhal pasaran melakukan technical rebound pada hari tersebut. Ia jatuh dari 3.95 hingga ke tahap 3.41 sebelum naik ke 4.57 hari itu.

Kenapa pula MAS naik dan tak jatuh? MAS naik sebab dia dah lama menangis. Jatuh rock bottom hingga ke tahap 1.35 satu ketika. kalau ada pegangan asing pun ia telah lama dijual.


Buat masa ini berhati-hatilah melabur di Pasaran saham dan cuba jangan memegang saham kerana keadaan ketidak tentuan di USA, juga masalah hutang di EUROZONE mahupun masalah inflasi dai China dan India. Hit n Run adalah strategi terbaik pada saat ketidak tentuan begini.


Kepada pelabur yang memegang saham yang punya Fundamental maka janganlah panik kerana FY yakin ia akan naik kembali pada masa yang sama kejatuhan sebegini memberi peluang kita membeli saham-saham yang baik dengan harga yang lebih murah.


Sekian.

www.faizalyusup.com



' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.