23 Ogos 2011

Konvensyen Memantapkan Ekonomi Bumiputera anjuran bersama GABEM dan UITM – Pandangan FY.


 

Sepertimana dalam mesyuarat bersama NGO-NGO Bumiputera ini maka akan kedengaran kekecewaan mereka akan bagaimana mereka dipinggirkan kerajaan mahupun oleh pihak bukan bumiputera dalam semua aspek perniagaan yang dijalankan. Mereka bercerita tentang ketirisan yang berlaku, tentang hak, tentang ketidakadilan, tentang diskriminasi dan sebagainya.

Kemudian usul dan resolusi dibentangkan meminta kerajaan itu ini, minta TERAJU, minta PEMANDU, minta GLC dan minta apa sahaja kepada sesiapa sahaja yang boleh diminta demi untuk kepentingan Bumiputera amnya dan kepentingan diri sendiri khususnya.

Salah ke?

FY taklah kata salah cumanya tanya diri sendiri adakah kita punya kemampuan, teknologi, kemahiran, modal dan sebagainya untuk bersaing, duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan kaum bukan bumiputera?

Bila kita dapat kontrak besar kita tak punya modal dan kemahiran maka kita makan atas angin dengan meng”Ali Baba”kan projek tersebut. Dalam hal ini sampai bilapun kita tak akan belajar. Kita mengambil jalan mudah dan ini MEMANG sifat dalam diri seorang melayu yang sukar dikikis hingga sekarang.

Dalam dunia moden yang mementingkan KPI dengan kerajaan yang cuba melakukan transformasi ekonomi dengan mencari rongga-rongga kelompongan dalam ekonomi untuk diisi maka mereka yang tak dapat bersaing pasti akan ketinggalan. Bagaimana kerajaan mahu memberikan projek kalau mereka tahu ia akan dialibabakan, terbengkalai, disiapkan dengan kualiti yang begitu rendah mahupun mengambil masa yang lama untuk disiapkan?

Patutlah kontrak-kontrak itu diberikan pada orang asing yang berkemampuan.

FY rasa perjalanan kita dalam hal ini masih jauh. Tapi kalau kita tak diberi peluang pastinya kita tak akan dapat meningkat dan memajukan diri ye tak?

Persoalannya kenapa ini berlaku? Dimana silapnya?

Ia berlaku semenjak zaman sebelum merdeka lagi bila pihak Inggeris melakukan konsep Segregate and Rule, Pisah dan Tadbir atas sebab tak mahu kaum ini bersatu menentang mereka mahupun atas sebab kekuatan prinsip yang ada dalam diri kaum-kaum ini. Cina di bandar dalam perniagaan, Melayu di kampung dan India di ladang-ladang. Lama kelamaan Cina menjadi pandai berniaga kerana kebanyakan projek kerjaan British pada masa itu diberikan kepada mereka, India pandai di ladang dan melayu masih lagi ketinggalan.

Pada masa kaum Cina sudah melabur saham, sudah punya Bank, orang kita masih belum melangkah. Pada masa orang Cina sudah punya kilang dan perniagaan yang besar orang kita sudah jauh ketinggalan. Sekarang daripada 1000 syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia tak sampai 30 syarikat adalah milik Bumiputera menurut definisi Kementerian Kewangan. Alangkah sedihnya.

Sebagai Exco PRIBUMI juga merupakan persatuan yang tergolong dalam NGO utama G7 atau Group of 7, NGO Bumiputera penting yang bertujuan untuk meningkatkan ekonomi Bumiputera dan disebabkan blog FY ini selalu sahaja berada di atas dalam carian Google maka FY terpanggil untuk menghuraikan akan perihal pemantapan ekonomi bumiputera ini dari pandangan FY sendiri. Dari apa yang FY lihat. Namun ia lebih kepada kisah pegangan ekuiti bumiputera dalam pegangan saham kerana inilah kepakaran FY.

Ini kerana terdapat lebih kurang 65% Bumiputera dalam negara ini namun mereka hanya memegang tak sampai 22% daripada pegangan ekuiti saham. Itupun kalau ditolak dengan pegangan institusi ia hanya berada sekitar 10% sahaja.

Sebab Musabab dan Cadangan FY dalam meningkatkan ekuiti bumiputera dalam pasaran saham / modal akan FY huraikan dalam artikel yang akan datang.

Sekian dulu buat kali ini.

FY Al Haj
0166667430
DIIA UITM Shah Alam
BBA Finance University Of Nebraska Lincoln
Top Performing Remisier 
Kenanga Investment Bank Berhad
Mantan Naib Presiden Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia
Speaker Bursa Malaysia Islamic
Speaker Bertauliah InvestSmart
Suruhanjaya Sekuriti
Lebih 20 tahun pengalaman dalam pelaburan saham di Bursa Malaysia.

*FY Team*

Zuhri Zain MSTA | 0126290407 - TA Expert, Handles Private Placements.
Firdaus Majid MSTA, CMT |0134229155 - TA Expert
Ramzie | 0173730513 - Trading, Execution, Handles Personal Coaching and TA Class Schedule
Yasin | 0193346570 - CDS Administration, Transfers and Opening.
Azila | 0166641755 - Handles In House Seminar and Ebooks

Baca blog dengan input saham percuma di www.faizalyusup.net
Download Ebook Investlah 134 ms secara percuma di
Beli Ebook Rahsia IPO RM60 dan Rahsia IPO di MITI RM50
WhatsApp Puan Azila 0166641755.

Masuk group pelaburan saham FY percuma di WhatsApp 0166667430

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.