25 November 2010

Budak Menulis Blog?


Assalamualaikum...
Hari ini saya mendapat satu permintaan yang agak mengejutkan daripada anak pertama saya Nurul Aina yang berumur 13 tahun itu.

" Abah, boleh tak abah ajar Aina macamana nak buat blog? Ramai kawan-kawan Aina dah ada bloglah bah..."

Saya terkejut kerana pada umur 13 di zaman saya soalan ini tak pernah wujud dan saya juga tak sangka ia akan datang dari seorang anak remaja berumur 13 tahun.

Apakah jawapan anda kepada soalan ini?

Hem.. pastinya dia akan berada lebih lama depan komputer disamping facebook atau laman sosial yang lain, disamping games dalam komputer ni disamping itu dan ini dan pelbagai lagi.

Kemudian pastinya dia akan menggunakan komputer saya atau komputer ibunya untuk menulis blognya itu.

Seterusnya apalah cerita yang bakal ditulis dalam blognya itu juga menjadi persoalan saya. Takut juga dia menulis sesuatu yang boleh merosakkan.

Apapun jawapan saya - Pasti boleh! Tapi dengan syarat saya dapat memantaunya.

Wah! bukan main gembira anak saya itu bila mendengar jawapan saya itu.

Kenapa saya benarkan?

Jawapannya mudah. Kalau dahulu saya mula penglibatan diri sehingga menjadi seorang penulis buku ialah kerana dorongan bapa saya untuk menulis diari namun sekarang anak sekarang begitu malas menulis diari jadi blog dijadikan diari mereka. Keadaan ini secara tak langsung sebenarnya akan menerapkan nilai penulisan dalam dirinya jadi manalah tahu satu hari nanti mungkin dia mengikut jejak langkah bapanya ini untuk menjadi seorang penulis.

Pada saya blogging ini punya banyak kebaikan dan salah satunya ialah ia meninggalkan legasi penulisnya walaupun dia telah lama meninggalkan dunia. Maksud saya paling tidakpun ia boleh dibuka dan dibaca oleh anak cucu penulis blog itu. Besar harapan saya agar blog saya ini juga bakal menjadi legasi untuk generasi masa hadapan kepada sesiapa sahaja yang dijodohkan dengannya selagi blog ini berada di sini.

Apapun anak saya itu telahpun memulakan langkah pertamanya dalam penulisan blog pada umurnya 13 tahun menjelang harilahirnya pada bulan Disember nanti.

Kalau senang dan ada masa terluang, singgahlah ke blog anak saya itu sebagai tanda sokongan anda kepada cita-citanya itu. Alamat lamannya ialah http://ainafaizal.blogspot.com

Saya cuma berharap ia bukanlah satu projek yang hangat-hangat tahi ayam dan saya harap usahanya itu berterusan.

Sekian dulu buat kali ini,
Faizal Yusup

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.