20 April 2010

Rahsia Kecemerlangan Pelajaran




Dalam artikel kali ini saya akan sampaikan kepada anda berkenaan dengan rahsia kecemerlangan pelajaran. Ia ditujukan khas buat ibubapa mahupun pelajar sendiri dan amnya kepada anda pembaca yang budiman.

Kalau kita lihat dari sudut akademik, kita akan mendapati yang selama kita belajar kita hanya memasukkan input ke dalam diri dan output itu hanya keluar semasa peperiksaan. Peperiksaan sebenarnya bertujuan untuk menguji sejauh mana kefahaman pelajar kepada pelajaran yang diajar selama sesi pembelajaran di sekolah tersebut.

Jadi di sini kefahaman pelajar atau berapa banyak input yang dimasukkan adalah perkara yang terpenting.

Biar saya huraikan elemen-elemen yang ada dalam pembelajaran ini ;

Saya bahagikannya kepada Konsep 5P yang mudah ;

-      Prasarana
-      Pendekatan
-      Penyampaian
-      Penerimaan
-      Pengabdian

PRASARANA
Sekolah, tuisyen, rumah, bilik, alatulis, komputer dll

PENDEKATAN ATAU KAEDAH
Belajar, ulangkaji, latih tubi, nota ringkas, peta minda dll

PENYAMPAIAN
Guru, Tutor, Ibubapa, Study Group dll

PENERIMAAN
Pancaindera yang terbuka
Sikap dan Sifat yang Baik
Pembahagian Masa dan Tenaga

PENGABDIAN
Niat, Doa dan Tawakkal

Jadi manakah yang penting di sini bagi menentukan kecemerlangan pelajaran anak-anak anda?
Apa akan jadi kalau pancaindera anda tertutup dan tak dapat menumpukan perhatian kepada apa yang diajar? Saya yakin anda tak akan jadi pelajar yang cemerlang.

Pada saya hati yang terbuka akan membuka Pencaindera dan seterusnya akan mempunyai sifat yang gigih dan ini akan memudahkan kemasukan input ke dalam diri dan kemsukan input pada hati yang terang ini akan menyebabkan mereka-mereka yang sebegini menjadi pelajar yang cemerlang dan diberkati ilmu pengetahuannya.

Ilmu pengetahuan mudah masuk ke dalam hati mereka-mereka yang sebegini. Mereka ini merupakan pelajar yang cemerlang.

Apapun semua yang disampaikan ini bersifat kemasukan atau input dan berapa banyak input yang masuk. Adakah masuk 40%, 50%,75%, 90% atau 100%? Itulah persoalannya. Ia akan hanya diketahui bila pelajar tersebut telah menduduki peperiksaan.

Jadi bagaimana nak cemerlangkan pelajar yang kurang cemerlang? Apakah rahsia untuk cemerlangkan pelajar yang kurang cemerlang? Inilah persoalannya.


Rahsia untuk mencemerlangkan pelajar yang kurang cemerlang ialah dengan teknik Output Learning atau pembelajaran output.

Output Learning ialah kaedah yang telah dijalankan di negara-negara maju dan telah mula sampai ke negara ini dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan ia sebenarnya merupakan pelengkap kepada sistem pembelajaran akademik.

Analoginya begini, kalau kita bermain bolasepak dan telah mempelajari semua input, menonton video, diberi latihan mental, fizikal dan taktikal oleh jurulatih maka kita perlu menjalani perlawanan persahabatan untuk menguji pasukan sebelum ke perlawanan sebenar. Demikian jugalah untuk tinju, lumba basikal, lumba lari, badminton dan sebagainya. Apa yang telah kita pelajari itu perlu dikeluarkan bagi menunjukkan kefahaman dan kemenangan bakal bererti yang kita telah berjaya menguasai ilmu tersebut.

Setelah saya buat kajian, dalam aspek pelajaran ini teknik Kumon, Score A, (klik di sini), Straight A dan beberapa yang lain menyajikan sistem output ini. Mereka menyediakan pelajar memasuki peperiksaan dan menguji kefahaman dalam diri mereka sebelum peperiksaan sebenar. Dalam hal ini kalau mereka boleh mendapat kelulusan A dalam ujian yang dijalankan maka ini menunjukkan yang mereka telahpun bersedia untuk menduduki peperiksaan yang sebenar.   

Ujian ini diambil dalam internet dan boleh diambil berkali-kali hingga mendapat kelulusan yang tertinggi dengan bank soalan yang melebihi 700,000 soalan. Ia pula boleh menguji topik mana yang pelajar lemah, mudah dipantau, bersifat interaktif dan menyeronokkan, mempunyai simulasi peperiksaan sebenar dan pelbagai faedah lain.

Percayalah teknik ini telah diuji keberkesanannya dalam semua aspek kehidupan bukan hanya dalam pembelajaran dan saya yakin ia akan berkembang di negara ini. Lambat laun percayalah yang di masa akan datang ia akan menjadi satu KEPERLUAN dan pelajar yang tidak punya kelebihan ini akan KETINGGALAN.

Sekiranya anda ingin mencuba kaedah output learning ini, sila layari www.scorea.com tekan pada butang Online Demo masukkan Demo ID: 82828.

Dan sekiranya anda ingin tahu lebih lanjutnya mengenainya hubungi saya Faizal Yusup di talian 012 654 0130 atau Azila Ismail di talian 012 2511755.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

Ikhlas dari,

Faizal Yusup
Pengkaji Isu Sosial

Facebook : Faizal Yusup
Revolusi Baru Kecemerlangan Diri!

PS - Anda suka blog ini? Tolong saya hebahkan pada semua rakan-rakan anda atau linkkan blog saya ni kepada blog anda okay? Ada banyak manfaat untuk semua. InsyaAllah.

Terima kasih…

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.