14 April 2010

Kisah Para Jutawan



Setidaknya sekali dalam hidup – kita pernah mengimpikan untuk menjadi seorang jutawan yang mempunyai banyak wang. Apakah yang akan anda lakukan jika anda seorang jutawan? Mari kita intip beberapa orang kaya yang paling berhemah di dunia.

Warren Buffett
Jutaan orang membaca buku Buffett dan mengikuti apa yang dilaburkan syarikatnya,  Berkshire Hathaway, dalam setiap gerakan di pasaran saham. Namun rahsia sebenarnya untuk kekayaan peribadi Buffett mungkin kerana tabiatnya untuk berhemah dalam perbelanjaan. Buffett, bernilai sekitar $ 47 bilion, walaupun mampu memiliki rumah mewah dan barang-barang mewah namun dia dan isterinya masih tinggal di rumah sederhana mereka di Omaha, Nebraska yang mereka beli hanya $ 31,500 semenjak lebih 50 tahun yang lalu.

Walaupun dia makan di restoran terbaik di seluruh dunia, sekiranya diberikan pilihan, dia akan memilih burger dan kentang goreng dengan Coke Ceri yang sejuk sebagai minuman. Ketika ditanya mengapa ia tidak mempunyai kapal persiaran, dia menjawab "semua ini hanya umpama rantai yang mengikat leher."

Carlos Slim
Sementara sebahagian besar penduduk dunia mengenali Bill Gates, nama Carlos Slim jarang kedengaran. Tapi anda perlu kenal dengan nama ini. Slim ialah seorang penduduk asli di Mexico dan merupakan jutawan yang terkaya di dunia – lebih tepat lagi dia lebih kaya dari pengasas Microsoft yang terkenal itu. Slim bernilai lebih daripada $ 53 bilion, dan sementara ia mampu memiliki semua kemewahan dunia tetapi dia juga sangat berhemah dalam perbelanjaannya. Dia, seperti Buffett, tidak mempunyai kapal persiaran atau kapal dan dia telah tinggal di rumah yang sama selama lebih dari 40 tahun.




Ingvar Kamprad
Beliau adalah pengasas fenomena perabot dari Sweden, Ikea. Untuk Kamprad, memikirkan cara untuk menjimat duit bukan hanya untuk dirinya tetapi juga untuk pelanggannya, itulah prinsip peribadinya yang tertinggi. Beliau pernah berkata "Orang Ikea tidak memandu kereta-kereta mewah mahupun tinggal di hotel mewah." Kata itu kota. Kata-kata itu benar untuk pengasasnya juga. Dia menaiki kapalterbang kelas ekonomi dan ketika dia perlu pergi ke kawasan setempat di bandar, dia akan samaada menaiki bas atau memandu kereta Volvo 240 GL yang telah berusia lebih 15 tahun.


Chuck Feeney
Berdarah kacukan Ireland / Amerika dan dibesarkan di zaman kemurungan sebagai mungkin telah membentuk Feeney menjadi seorang yang berhemah. Dengan motto peribadi "saya keluar untuk bekerja keras dan bukan untuk kaya," beliau adalah salah seorang daripada pengasas syarikat Duty Free Shoppers dengan diam-diam menjadi jutawan dan dengan diam-diam juga menyumbangkan hampir semuanya  melalui yayasannya, Atlantik Filantropi. Selain memberikan lebih dari $ 600 juta kepada Cornell University disamping memberikan jutaan dolar untuk sekolah, jabatan penyelidikan dan hospital.

Tidak suka membuang masa, Feeney mengalahkan baik Buffett dan Kamprad dalam kategori sumbangan, memberikan sumbangan yang kurang sedikit dari Ford dan Yayasan Bill dan Melinda Gates. Seorang pengguna pengangkutan awam, Mr Feeney juga terbang menaiki kelas ekonomi, membeli pakaian dari kedai-kedai biasa dan tidak wang tidak membazirkan wang kepada almari kasut yang luas, Katanya "Anda hanya boleh memakai sepasang kasut pada waktu". Dia mendidik anak-anaknya dengan cara yang sama, menyuruh mereka bekerja di musim panas yang sama seperti kebanyakan remaja lain.

Frederik Meijer
Sekiranya anda tinggal di Midwest Amerika kemungkinan besar bahawa anda akan berbelanja di rangkaian kedai runcit Meijer. Meijer bernilai lebih daripada $ 5 bilion dan hampir setengah dari kekayaan yang dikumpulkannya itu ialah ketika orang mengalami kemeruduman ekonomi pada tahun 2009. Seperti Buffett beliau membeli kereta yang sederhana dan memandunya selama jangkamasa hayatnya. Seperti Kamprad dia memilih motel ketika di perjalanan untuk bekerja. Juga, seperti Chuck Feeney, beliau tidak menghabiskan kekayaannya sebarangan. Mr Meijer fokus kepada kebaikan yang dapat diberikan kepada masyarakat.

Apa yang boleh saya katakan ialah mereka semua punya sifat-sifat yang disarankan Islam ;

·         Membeli apa yang perlu dan bukan apa yang mereka mahu
·         Tidak membuang masa
·         Gigih dan rajin bekerja
·         Menyumbang dan bersedekah
·         Berjimat dan berhemah dalam perbelanjaan
·         Melakukan amal jariah
·         Bersederhana
·         Membawa manfaat kepada yang ramai
·         Dan lain-lain lagi.

Mungkin semua faktor-faktor inilah yang menyebabkan kekayaan mereka semakin bertambah dari masa ke semasa. Mereka sebenarnya membawa manfaat kepada yang ramai dengan memberikan peluang pekerjaan, produk dan perkhidmatan yang digunakan umum, sumbangan yang membantu sekolah, universiti, hospital dan sebagainya.

Sesungguhnya orang yang paling baik adalah orang yang membawa manfaat kepada yang ramai.

Fikir-fikirkanlah..

Apapun segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

Ikhlas dari,

Faizal Yusup
Pengkaji Isu Sosial

Facebook : Faizal Yusup
Revolusi Baru Kecemerlangan Diri!

PS - Anda suka blog ini? Tolong saya hebahkan pada semua rakan-rakan anda atau linkkan blog saya ni kepada blog anda okay? Ada banyak manfaat untuk semua. InsyaAllah.

Terima kasih…

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.