26 Januari 2011

BERADA DALAM ZON / TUMPUAN / FOKUS



Salam mesra di angin lalu...

Sebenarnya sudah lama saya ingin menulis mengenai topik ini. Topik yang baik untuk ramai orang. Topik in the zone atau berada di dalam zon.

Berada di dalam zon ini sebenarnya boleh digunakan di dalam pelbagai konteks baik kehidupan, perniagaan mahupun apa sahaja.
  • Kisahnya begini kadangkala saya bertemu dengan orang yang dalam perniagaan MLM dan mereka begitu In The Zone hinggakan kalau 2 jam pertemuan maka mereka tak ada cerita lain melainkan cerita kebagusan Produk dan perniagaan yang mereka lakukan. Ini disokong pula oleh kawan-kawan yang seangkatan dengannya.
  • Kemudian orang yang In The Zone dalam bidang perniagaan pula tak ada cerita lain melainkan perniagaan mereka. saban hari jasmani, rohani dan akal mereka berfikir dan berusaha untuk memaju dan mengembangkan perniagaan dengan apa juga cara yang yang boleh mereka fikir dan usahakan. Buka mulut, posting dalam internet, facebook, tweeter dan sebagainya semua berkenaan dengan perniagaan yang mereka jalankan.
  • Ada juga orang yang taksub In the Zone dengan kekasihnya, muziknya, ugamanya, politiknya, sukannya dan sebagainya.
Be in the zone dalam perniagaan anda boleh berjaya dalam perniagaan,  be in the zone dalam pelajaran, sukan dan sebagainya anda boleh berjaya dalam apa juga aspek yang anda tumpukan itu...

tapi adakah berada dalam zon ini baik atau tidak?

Biasalah dalam semua keadaan ada baik dan ada buruknya. Ada manfaat dan ada mudaratnya. terus terang hanya orang yang mengenal dan mengawal tindak tanduk dirinya akan tahu bila dia perlu berada dalam zon dan bila dia perlu keluar darinya. Maknanya takkanlah kita bercerita pasal perniagaan hingga kita lupa untuk bersilaturrahim, kita lupa untuk beribadah dan sebagainya.

Berada dalam zon ini baik bila kita sedang membuat satu projek dan untuk menyiapkannya dengan cepat maka kita perlu berada dalam zon. Kalau tidak kita akan melakukannya dengan sambil lewa dan membuang masa malah sumber yang berharga. Tapi ingatlah janganlah terlalu taksub untuk mengejar dunia hingga kita lupa akhirat. Percayalah taksub kepada sesuatu selain Allah Taala sebenarnya boleh memudaratkan diri.

So relax and enjoy your life!

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.