22 Oktober 2009

Sampaikanlah pengisian


Apapun topik ini mengingatkan saya pada kakak-kakak angkat saya di Universiti Malaya dahulu semasa kecil. Kami tinggal di kuarters yang disediakan untuk pengawal keselamatan dan kakak-kakak ini menyewa bilik di kuarters-kuarters ini. Setiap petang mereka akan duduk di hadapan tangga rumah saya dan menceritakan tentang geografi, politik geologi, sains sosial, perubatan dan sebagainya berdasarkan kursus yang mereka ambil. Saya mula mendengarnya pada lingkungan umur 8 tahun hinggalah ke 16 tahun semasa saya masuk sekolah berasrama.

Mereka inilah yang secara tak langsung bertanggung-jawab membentuk diri saya menjadi seorang yang gemar berfikir tentang kehidupan. Saya tak sedar itu dahulu tetapi pembentukan inilah yang menjadikan saya seorang yang suka mencari ilmu dan pada masa yang sama suka menyampaikan ilmu. Mungkin atas sebab inilah saya menjadi seorang penulis buku genre motivasi.

Kepada mereka saya ucapkan terima kasih walau dimana mereka berada terutama sekali buat kak Sarimah binti Lasim yang berasal dari Pasir Gudang, Johor yang belajar di Universiti Malaya antara tahun 1978 hungga 1986.

Sekarang ialah masanya untuk saya berbuat demikian kepada sesiapa juga yang saya temui dan saya harap ia akan membawa perubahan ke dalam diri mereka kelak. InsyaAllah.

Saya mahu berusaha melakukan perubahan tersebut sepertimana yang mereka lakukan pada saya dahulu. Saya ingin cuba melakukan perubahan tersebut sebagai tanda terima kasih saya kepada mereka. Saya tahu bagaimana saya terbentuk dengan pengisian yang mereka lakukan pada dulu dan saya juga telah tahu bagaimana caranya untuk melakukan perubahan tersebut pada orang lain berdasarkan pengalaman-pengalaman lalu.

Saya tahu pengisian yang disampaikan ke dalam diri seseorang itu boleh mengubah mereka ke satu jalan yang baru dan baik. Mungkin inilah sebabnya saya berterus-terusan menulis dan menyampaikan pada yang ramai dengan harapan pengisian ini bakal membawa perubahan di hati mereka.

Percayalah dengan menyampaikan pengisian, ia akan menambahkan ilmu, ilmu ini seterusnya boleh bawa perubahan ke dalam diri lantas menukar haluan kepada arah tuju yang lebih baik. Jadi sampaikanlah.

Sekian.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kelemahan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.