20 Oktober 2009

Sifat Dan Sikap Orang Cemerlang


Bagi menyambung kajian mengenai sifat ini, mari kita perhatikan carta di bawah ini pula ;

Sikap kita
Sikap orang yang cemerlang

Tiada matlamat
Punya matlamat yang jelas
Pemalas
Gigih
Mudah mengalah
Tak kenal putus asa
Lembab
Kreatif
Melepaskan peluang
Mencari peluang
Membuang masa
Menghargai masa
Negatif
Positif

            Tanyalah kepada sesiapa sahaja yang berjaya, tanyalah jutawan, tanyalah seorang cendiakawan, tanyalah seorang ahli sukan yang berjaya, mereka pasti akan mempunyai sikap cemerlang sepertimana yang saya huraikan ini. Kejayaan Syed Mokhtar Al Bukhary, Shun Fujimora, Nik Nur Madihah, William Tong, George Lucas, Kolonel Saunders dan lain-lain yang akan saya sampaikan dalam buku ini bukan datang bergolek tetapi setiap seorang dari mereka punya sifat dan sikap cemerlang yang terpupuk dalam dirinya.

            Sifat-sifat seperti menghargai masa, gigih, tak kenal putus asa ada saya dedahkan dalam bentuk pengisian cerita dalam buku ini. Di sini saya ingin memperkenalkan sidang pembaca yang budiman kepada sifat kreatif seorang yang cemerlang.

Sifat Kreatif
Kisah PTS Publications Sdn Bhd

            Sebuah syarikat penerbitan buku bernama PTS Publications Sdn. Bhd. yang ditubuhkan di negara ini hampir sedekad yang lalu telah meningkat setapak demi setapak hingga menjadi salah sebuah syarikat penerbitan yang disegani di negara ini dengan penjualan buku bernilai jutaan ringgit setiap tahun.

            Mari kita kaji sedikit sebanyak kejayaan mereka dan apakah sifat kreatif yang ada pada mereka. Pada ketika rakyat Malaysia sibuk dengan novel genre umum yang disasarkan kepada golongan dewasa, PTS mengorak langkah menerbitkan buku novel genre remaja memandangkan kajian mendapati para remaja generasi baru terdiri dari golongan yang membaca kerana sikap ini telah dipupuk oleh ibubapa generasi awalnya yang tahu akan kepentingan membaca ini.

            Seterusnya pada ketika syarikat lain sibuk dengan kualiti buku, PTS pula memilih untuk mengeluarkan buku dengan kuantiti yang banyak. Tajuk-tajuknya pula dipilih dari tajuk-tajuk yang belum ada di pasaran bagi mengelakkan pertindihan. Keadaan ini memberikan pembaca pilihan yang lebih luas kalau dibandingkan dahulu. Strategi ini berhasil yang mana dewasa ini kita akan dapat lihat rak-rak buku melayu terbitan syarikat ini di pasaran yang tiada sebelum ini. Dewasa ini PTS menerbitkan lebih 400 judul setahun dengan pelbagai genre penulisan fiksyen dan bukan fiksyen, umum , motivasi, akademik dan lain-lain malah ingin menambahkannya ke 1000 judul di masa hadapan kelak.

            Kemudian kreativiti pengurusan PTS berkembang dengan memperkenalkan para penulisnya, merapatkan hubungan penulis dengan pembacanya, hubungan syarikat dengan pengedarnya, menjalankan bengkel-bengkel penulisan, menerbitkan buku-buku yang diterjemahkan, memasarkan bukunya ke luar negara, mengeluarkan produk-produk merchandise, menjalankan aktiviti pemasaran aktif di internet dan banyak lagi yang mana semua ini tidak dijalankan oleh kebanyakan syarikat penerbitan yang lain. Saya yakin pihak pengurusan PTS akan terus memecahkan kepala mereka dengan sifat kreatif memikirkan jalan lain bagi mengembangkan lagi PTS ke tahap yang lebih tinggi. Jadi tak hairanlah sekiranya mereka akan terus menguasai peratusan pasaran pembukuan di negara ini.

Jadi, kesimpulannya sifat kreatif ini adalah salah satu sifat positif dalam rangkuman sifat-sifat cemerlang yang lain. Oleh itu untuk berjaya kita mesti menyiapkan diri dengan memupuk semua sikap positif ini ke dalam diri dan kemudiannya mempraktikkannya dalam kehidupan seharian walau dalam apa juga yang kita usahakan. Maka saya yakin kecemerlangan bakal menjadi milik anda!

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kelemahan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.



' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.