08 Ogos 2014

SURAT TERBUKA KEPADA DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK PERDANA MENTERI MALAYSIA

SURAT TERBUKA KEPADA DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK, PERDANA MENTERI MALAYSIA

8hb Ogos 2014

Bismillahirrahmanirrahim…

Kepada,

Datuk Seri NajibTun Razak
Perdana Menteri Malaysia
Menteri Kewangan 1


Datuk Seri, 


PER : USAHA MENINGKATKAN EKONOMI BUMIPUTERA MELALUI PEMILIKAN EKUITI

Kehadapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,

SAYA harap Datuk Seri berada dalam keadaan sihat dan tenang. Semoga Datuk Seri dilimpahkan kerahmatan dan keberkatan daripada ALLAH SWT.

Sebelum saya memulakan warkah ini izinkan saya memperkenalkan diri saya. Nama saya Faizal Yusup dan saya seorang remisier dari Kenanga Investment Bank berhad juga Naib Presiden Persatuan Remisier Bumiputera. Saya telah berkecimpung dalam Industri pasaran saham sejak tahun 1996. Apapun surat ini saya tulis atas kapasiti individu.

Usaha meningkatkan ekonomi Bumiputera melalui pemilikan saham sebanyak 30% sejak Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan sejak tahun 1970 oleh ayahanda Datuk Seri sehingga kini masih belum dapat dicapai walaupun setelah lebih 40 tahun ia dilancarkan. Disamping itu juga semua ketahui yang rakyat Malaysia terbelenggu dalam paras pendapatan sederhana sejak sekian lama.

Pemberian BRIM sejak 2 tahun lalu kepada kelompok golongan pendapatan rendah hanyalah sebagai cenderahati kecil yang membawa kepada kenaikan perbelanjaan kerajaan atau dalam ertikata lain ia menggunakan duit pembayar cukai.  

Di sini saya ingin memberi satu cadangan yang mana sekiranya ia digunapakai maka saya percaya ia akan membawa kepada perubahan kepada industri pasaran modal secara total.

Salah satu pendekatan yang mudah dan praktikal ialah dengan meningkatkan ratio peruntukan saham terbitan Awam (IPO) kepada pelabur runcit ke paras yang lebih tinggi. Untuk pengetahuan Datuk Seri sebelum tahun 1997 iaitu tahun kejatuhan pasaran saham disebabkan krisis kewangan Asean nisbah peruntukan saham kepada Pelabur Runcit ialah 70% dan hanya 30% di peruntukan kepada Institusi dan pada masa itu pasaran primary IPO ini berkembang dengan pesat dan ini menyaksikan kenaikan penyertaan pelabur runcit dalam Bursa Malaysia secara mendadak. Pembelian saham IPO membawa keuntungan kepada ramai pelabur runcit termasuklah mereka-mereka yang terlibat dalam industri seperti dealer dan remisier, koperasi, syarikat yang melabur saham, syarikat pengurusan aset dan sebagainya.

Ini kerana tatkala saham IPO ini disenaraikan Institusi yang tidak mendapat peruntukan saham-saham IPO ini akan bersaing antara satu sama lain bagi mendapatkannya pada hari penyenaraian lantas mereka membelinya dari tangan para pelabur awam. Berbeza dengan pelabur awam yang jangkamasa pegangannya yang lebih pendek, Institusi membeli saham-saham tersebut bagi tujuan pelaburan jangkamasa panjang. Apa yang penting ialah saham yang dibeli itu ialah saham yang punya kedudukan kewangan yang kukuh. 

Namun demikian kejatuhan pasaran saham disebabkan oleh kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia pada tahun 1997 telah menyebabkan pasaran IPO ini menjadi layu. Setiap IPO baru yang diterbitkan mengalami kekurangan langganan dari pelabur runcit lantas sebagai jalan penyelesaian ia akhirnya diperuntukan kepada Institusi. Jadi rationya berubah dari 70% kepada pelabur runcit sekarang ia hanya tinggal lebih kurang 30% dan pelabur institusi pula menyaksikan kenaikan dari 30% kepada 70% secara kasarnya.

Apapun setelah 17 tahun berlalu pelabur runcit telah mula kembali ke dalam pasaran memandangkan pendapatan dan simpanan yang telah meningkat juga disebabkan mereka tak punya tempat lain untuk melabur. Contoh pelaburan komoditi emas telah menjadi terlalu berisiko kerana harganya komoditi tersebut telah berada pada paras yang tinggi begitu juga keadaannya dengan pelaburan Properties atau Real Estate.         

Di sini saya sertakan carta prestasi IPO di pasaran Bursa Malaysia berakhir pada 2 Jun 2014. Ia jelas menunjukkan prestasi kenaikan yang baik dengan premium bagi setiap penyenaraian sejak awal tahun 2013. Ada kaunter yang naik sebanyak 160% pada hari penyenaraian dan pastinya ia merupakan pelaburan yang menguntungkan dan berbaloi.


Seterusnya saya sertakan fakta dan carta IPO terbaru dan terkini REACH ENERGY BERHAD yang akan disenaraikan di papan utama Bursa Malaysia pada 15 Ogos ini.


Dalam Kenyataan Akhbar yang dikeluarkan pihak MIH kita dapat lihat yang 23821 orang pelabur memohon sejumlah 857,295,800 unit saham dan hanya 3,208 yang berjaya diperuntukkan sebanyak hanya 20,000,000 juta saham sedangkan syarikat ini menerbitkan sejumlah 1,000,000,000 juta saham terbitan baru secara keseluruhan. Ini hanya 2% sahaja dari keseluruhan jumlah peruntukan. Adakah 2% ini hanya sebagai sedekah amal jariah atau hanya bak kata pepatah melayu "melepaskan batuk di tangga"? Siapa pula yang mendapat sebahagian besar 980 juta saham yang lain itu? 

Dengan andaian 30% diperuntukkan kepada pelabur runcit, maka peruntukan seharusnya ialah sebanyak 300,000,000 unit saham dan ia masih jauh lebih rendah dari jumlah keseluruhan permohonan iaitu sebanyak 857,295,800 unit. 

Datuk Seri, bukankah meningkatkan ekonomi 23821 orang pelabur runcit jauh lebih baik dari meningkatkan jumlah 3208 orang sahaja?

Saya berpendapat dengan keadaan demografi semasa sebanyak 50% seharusnya diperuntukan kepada pelabur awam iaitu sebanyak 500,000,000 diperuntukkan kepada pelabur awam. 500 juta unit saham ini sebenarnya hanya separuh dari permohonan keseluruhan sepertimana yang kita boleh lihat dalam fakta di atas.

Senarai peruntukan 10 juta saham kepada Bumiputera
Dalam carta ini pula jelas menunjukkan hanya 14% iaitu 1,597 orang pelabur diperuntukkan 10 juta unit saham sedangkan yang memohon ialah 10,839 orang pelabur. Kebiasaannya dari pemerhatian saya dalam lingkungan 15,000 orang pelabur yang memohon sesuatu saham IPO. Mungkin ia rendah kali ini disebabkan permohonannya dibuka di musim perayaan Aidil Fitri.

Di sini juga kita dapat lihat 11 daripada 14 pelabur yang memohon sebanyak sejuta unit dengan meletakkan modal sebanyak RM750,000.00 hanya mendapat peruntukan sebanyak 11,000 unit saham sahaja. Bukankah semua ini tidak masuk akal?

Senarai peruntukan 10 juta saham kepada Bukan Bumiputera
Datuk Seri,

Bagi peruntukan pelabur Bukan Bumiputera juga kita dapat lihat perkara yang sama berlaku. Permintaan yang jauh lebih tinggi dari penawaran. Kebiasaannya dari pemerhatian saya permohonan IPO bagi Bukan Bumi ini ialah sekitar 50,000 permohonan. Mungkin mereka juga berputus asa oleh sebab keadaan ini. Mungkin ia hanya membuang masa mereka untuk memohon.

Lebih teruk lagi tidak seperti kebanyakan saham-saham IPO yang lain dimana ada sebahagian saham tersebut yang diperuntukkan kepada MITI untuk diagihkan kepada pelabur Bumiputera tetapi ini tidak berlaku kepada saham ini. 

Kenapa?

Pada pendapat saya dewasa  ini pihak Institusi dan Bank Penasihat telah menjadi tamak dan rakus. Mereka hanya memikirkan periuk nasi mereka tanpa memikirkan nasib para pelabur yang ramai yang merupakan rakyat Malaysia yang kebanyakannya terbelenggu ekonominya tanpa ruang dan peluang yang baik untuk menjalankan pelaburan. Andai setuasi ini berlanjutan saya percaya mereka akan melabur dalam instrumen luar negara seperti Forex, Derivatif, Skim Cepat Kaya dan sebagainya yang hanya akan merugikan semua pihak.

Namun sekiranya Datuk Seri sebagai Menteri Kewangan yang pertama faham dan mengambil tindakan serta mengubah polisi peruntukan saham-saham IPO ini maka InsyaAllah ia akan mengubah landskap Industri ini secara keseluruhan. Para pelabur yang ramai baik Bumi atau Non Bumi akan mendapat keuntungannya. Para remisier seperti saya akan dapat meningkatkan pendapatan, Institusi akan tetap mendapat saham-saham mereka dari pasaran terbuka.

Cuba Datuk Seri bayangkan andai 3 billion saham Felda diperuntukkan kepada 3 juta pelabur sebanyak seorang 1000 unit saham pada harga RM4.55 dan ia dibuka pada harga RM5.30 pada hari penyenaraiannya maka setiap seorang dari 3 juta pelabur itu akan mendapat keuntungan sebanyak RM750.00 jadi bukankah ia sama sahaja seperti peruntukan BRIM? Namun demikian berbeza dengan BRIM mereka boleh memohon saham IPO yang akan datang pula dan mendapat keuntungan demi keuntungan dalam setiap IPO yang disenaraikan di Bursa Malaysia.

Ini akan memberikan lebih kurang RM2.25 Bilion kuasa beli tambahan yang mana boleh merancakkan ekonomi negara melalui consumer spending. Ini hanya baru satu penyenaraian! 

Selain itu juga perubahan ini akan membuka mata ramai lagi pelabur runcit untuk memasuki pasaran secara tak langsung meningkatkan modal pasaran dan menjadikan Bursa Malaysia lebih kukuh dan besar hingga ia kelihatan di mata dunia. Kenaikan pasaran modal akan membawa keuntungan kepada banyak pihak dan ia juga akan menarik minat pelabur asing untuk melabur di negara yang kita cintai ini.

Oleh yang demikian, sekali lagi saya menyarankan agar satu polisi dibentuk dimana peruntukan saham IPO dinaikkan kepada 50% kepada pelabur runcit demi mencapai objektif yang telah dihuraikan dalam surat ini. 

Sekian sahaja buat kali ini. Saya berdoa semoga surat ini dijodohkan dan sampai ke pengetahuan Datuk Seri dengan penuh pengharapan Datuk Seri mengambil tindakan ke atasnya demi kebaikan ummah khususnya dan demi kebaikan rakyat Malaysia secara umumnya. 

Sebagai penutup selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin saya ucapkan. InsyaAllah saya akan ke rumah terbuka Datuk Seri di PWTC nanti.


Sekian,

Wassalam.

Ikhlas,



Faizal Yusup

016 6667430

Nota kaki ;

Kepada sesiapa yang terbaca surat ini dan bersetuju dengan pendapat saya harap dapat panjang-panjangkan surat ini dengan harapan ia sampai ke pengetahuan PM dan semoga tindakan diambil demi kebaikan semua. Terima kasih.


VERSI BAHASA INGGERIS MENYUSUL.


ENGLISH VERSION



AN OPEN LETTER TO DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK, PRIME MINISTER OF MALAYSIA


8th August 2014

Bismillahirrahmanirrahim ...

To,

Datuk Seri Najib Tun Razak
The Prime Minister of Malaysia
Minister of Finance 1

Dear Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak,

RE: EFFORTS TO IMPROVE THE CITIZENS ECONOMY THROUGH EQUITY OWNERSHIP

I hope Datuk Seri is healthy and an in the blessings of Allah SWT.

Before I proceed this letter let me introduce myself. My name is Faizal Yusup and I am a remisier from Kenanga Investment Bank Berhad also the Vice President of Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia. I have been in the capital market industry since 1996 and today I wrote this letter in my individual capacity as an industry observer.

Efforts to increase Bumiputera economy through the ownership of shares by 30% since the New Economic Policy was introduced in 1970 by your belated father but until now still not achieved even after more than 40 years it was launched. In addition, most Malaysian citizens have been stuck in the middle-income level for a long time.

BRIM granted since last couple years targeting low-income group acts as small gifts that led to increased government spending or in another perspective the government is using taxpayers' money for that purpose.

Here I want to give a proposal which, if it applies, then I believe it will lead to changes in the capital markets industry in total.

One simple and practical approach is to increase the ratio of the provisions of Initial Public Offer (IPO) to retail investors to a higher level. For your information Datuk Seri, prior to 1997, the year when the stock market crash due to the Asean Financial Crisis the ratio of shares allocated to retail investors stands at 70% and only 30% were allocated to institutions and at that time of the IPO Primary Market is growing rapidly and at the same time it increases the retail investors participation in Bursa Malaysia dramatically. IPO investments returns at that time were lucrative not only to retail investors but it also benefits those involved in the industry such as a dealer, remisiers, cooperatives, companies, asset management companies and so on.

This is because when the IPO were listed, institutions will be competing with each other to purchase it on the debut day thus they will buy it from the hands of retail investors. Contrary to public investors who holds the stocks for a shorter period, institutions buy the shares for long term investment purposes. What is important is that they collect shares of companies with strong financial background.

However, the stock market crash caused by the depreciation of Ringgit Malaysia in 1997 dampens the IPO market. Each new IPO issued were undersubscribed. There are shortages of retail investors and thus as a solution, it were finally allocated to the Institutions. So the ratio was change from 70% to retail investors now it stands at about 30% and institutional investor portion increased from 30% to roughly 70%.

Datuk Seri,

17 years has passed. Retail investors finally have come back to the market as income and savings has increased over the years and also because they had no other place to invest. For example commodity investment such as gold is becoming too risky because the price of these commodities has increase drastically. The same goes as with Property and Real Estate Investments. In addition our people are not well equip to compete with foreigners for investments in derivatives, i.e forex, futures and etc.

Attached is the IPO performance facts in Bursa Malaysia ended on June 2nd, 2014. It clearly showed good listing performances with premiums for each IPOs since the beginning of 2013 on its’ debut day. The profit ranges from 2% to as high as 160% on the listing day and of course it is definitely a good, low risk and profitable investments.


The following I attach the fact sheet of the latest IPO - REACH ENERGY BERHAD that will be listed on the main board of Bursa Malaysia on 15 August.



In a Press Release issued by the Malaysian Issuing House (MIH), we can see that 23 821 people applied for a total of 857,295,800 shares and only 3,208 investors succeeded with allocation of only 20,000,000 million shares of the company issued from the total of 1,000,000,000 new shares. This is only a mere 2% of the total allocation. Are they giving it just to satisfy the requirements or in a Malay proverb “melepaskan batuk di tangga”? Where is the rest of the 980 million allocations goes to?

Let say 30% were allocated to the retail investors, the total is 300 million shares and it is still much lower than the 857,295,800 units of applications.

Datuk Seri, isn’t improving the economy of the 23,821 retail investors is much better than increasing 3,208 people only?

I think with the current demographic situation of 50% should be allocated to the public investors totaling 500 million shares. 500 million units are actually half of the entire application, as we can see in the above fact sheet.

List the provisions of 10 million shares to Bumiputera

In this chart clearly shows that only 14% of 1,597 investors allocated 10 million units of the 10,839 people who applied for the investors. Usually from my observations in the range 15,000 investors applying for an IPO shares. Maybe this time it is low because it was open for subscription during the Aidil Fitri festivities.

Here also we can see that 11 of the 14 investors who seek one million units by placing the capital of RM750,000.00 but unfortunately only 11,000 units allocated to them. Isn’t that funny? An allocation of 1.1%.



List the provisions of 10 million shares to non-Bumiputera
Datuk Seri,

For the allocation of Non-Bumiputera investors, the same thing happens. Demands are much higher than supply. Usually from my observations of IPO applications for Non-Bumi stands around 50,000 applications. Maybe many have given up because of this scenario. Maybe it's just a waste of time for them to apply the IPO.

Worse still, unlike most IPO’s where there are certain part of the shares (usually around 10 to 12.5%) allocated to Ministry of International Trade and Industry (MITI) which in turn will allocated the units to Bumiputera investors, but this did not happen to this stock.

Why?

In my opinion these days the Institution and Bank Advisors has become greedy. All they think is their livelihood without thinking of the fate of many retail investors who are mostly without a decent alternative to carry out their investment. If this situation prolong I believe they will continue to invest in overseas financial instruments, Forex, Derivatives or even Ponzy scheme and many others which simply will not benefit any parties.

However, if the Datuk Seri, as the Finance Minister understood and took action by changing the IPO structure policy, then InsyaAllah it will change the landscape of this industry as a whole. Many retail investors be it Bumi or Non Bumi will ripe its’ benefit. Dealers and Remisiers like me will be able to increase our revenue. Market players, Asset Management Companies, even the listed companies will cherish and at the same time institutions will still get fair share from the open market. Bursa will have its’ velocity and liquidity and this in turn will attract foreign investors to invest in Bursa.  

For instance, If 3 billion Felda Global Ventures (FGV) shares were allocated to 3 million investors with 1000 units at a price of RM4.55 and it opened at RM5.30 on listing day, then every one of the 3 million investors will make a profit of RM750.00. So would it be the same as the provisions of the BRIM? However, in contrast to the BRIM they can apply for the next IPO shares and get the profit again for each of the IPOs listed on Bursa Malaysia.

This will provide approximately RM2.25 billion additional spending power, which can boost the economy through consumer spending. That is just for ONE listing!

In addition to these changes would open the eyes of many retail investors to enter the market indirectly by increasing capital market and make Bursa Malaysia stronger and bigger until it appeared in the eyes of the world. Increase the capital market will bring benefits to many people and it will also attract foreign investors to invest in a country that we love.

Thus, once again, I recommend that a policy is developed in which the allocation of IPO shares is increased to 50% to retail investors in order to achieve the objectives described in this letter.

I pray that this letter will reach Datuk Seri and I hope that Datuk Seri will take further action for the betterment of the investment community in particular and for the betterment of Malaysians in general.

Selamat Hari raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin. InsyaAllah, I will be at your Hari Raya open house at PWTC.


Thank you,

Yours sincerely.



Faizal Yusup

016 6667430
www.faizalyusup.net

Footnotes;


For those who read this letter and agree with me, please do share it and hope that it reaches the Prime Minister. Let’s hope and pray that this proposition will be carried out for the benefit of all. Let the people’s power make its mark! Thank you.


FY
016 6667430
www.faizalyusup.net
Top Performing Remisier
Kenanga Investment Bank Berhad
Vice President
Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia
Speaker
InvestSmart Roadshow anjuran Securities Commission

Seminar saham SUPER INVESTOR ini akan dijalankan beberapa lokasi terpilih di seluruh Malaysia mengikut tarikh yang ditetapkan seperti tarikh dibawah :

26 MAC 2016 – PERPUSTAKAAN RAJA TUN UDA, SHAH ALAM, SELANGOR

Seminar saham ADVANCE SUPER INVESTORS yang menggabungkan SEMINAR SUPER INVESTORS, WOKSYOP TECHNICAL ANALYSIS dan PERSONAL COACHING pula akan dijalankan sepertimana tarikh dibawah :

14 dan 15 MEI 2016 - HOTEL OCEANIA, KOTA KINABALU, SABAH

TEMPAT ADALAH TERHAD..!!

Hanya 30 PENDAFTARAN PERTAMA sahaja akan DITERIMA bagi setiap lokasi.

★★★ HADIAH 3 EBOOK ESKLUSIF ISTIMEWA ★★★

30 peserta terawal yang mendaftar akan mendapat HADIAH 3 EBOOK ESKLUSIF bertajuk Investlah, Rahsia IPO Awam dan Rahsia IPO di MITI secara PERCUMA.

==================================
Jangan lepaskan peluang untuk hadir ke seminar ini kerana kami tak tahu bila kami akan ke tempat anda lagi.
FIRST COME...FIRST SERVE...!
==================================

CARA-CARA PENDAFTARAN : -

(+) Melalui Online : Layari www.seminarsaham.com.my

(+) Melalui SMS/Whatsapp : Hantar [Nama] [No. IC] [No. Tel] [Email] [Lokasi Seminar] ke 60166641755 / 60122511755


(+) Panggilan Telefon: Hubungi 60166641755 / 60122511755

www.faizalyusup.net
www.seminarsaham.com.my

PERKHIDMATAN KAMI

Buka Akaun CDS, CDS Islamic dan Trading

Sediakan photocopy IC dan Penyata Bank boleh datang ke pejabat atau melalui pos. Berikan nama penuh, alamat dan no hp ke talian 019 3346570 untuk urusan melalui pos.

Khidmat Nasihat Pelaburan Saham

Remisier dan dealer dalam team FY sentiasa berada di pejabat setiap hari bersedia untuk membantu anda baik untuk menjalankan urusniaga pelaburan mahupun bagi tujuan mendapatkan khidmat nasihat pelaburan saham.

Personal Coaching Pelaburan Saham

Apapun andai anda ;

Tak tahu apakah impak Currency, Komoditi dan Politik kepada pasaran,
Tak tahu apakah tema pasaran samasa,
Tak tahu samaada Bursa Malaysia sihat atau tidak untuk melabur,
Tak tahu bagaimana untuk memilih saham yang menguntungkan,
Tak tahu bagaimana untuk memilih saham pendapatan atau pertumbuhan
Tak tahu samaada anda sesuai menjadi Trader atau Investor
Tak tahu bagaimana untuk mengetahui saham mana yang patuh syariah,
Tak tahu bagaimana untuk mengira EPS dan PE atau ratio syarikat,
Tak tahu bagaimanakah strategi mengira saham,
Tak tahu apakah strategi pelaburan nilai,
Tak tahu apakah strategi dollar cost averaging,
Tak tahu apakah strategi terbaik dan berkesan melabur saham, 
Tak tahu membandingkan saham-saham dalam industri,
Tak tahu analisa manakah yang terbaik FA, TA, RA, BA, QA dan lain-lain,
Tak tahu impak rumors dan news kepada harga saham,
Tak tahu nilai sasaran sesuatu saham,
Tak tahu Indikator mana dalam Analisa Teknikal yang paling berkesan,
Tak tahu strategi terbaik Analisa Teknikal dan Bursa Malaysia
Tak tahu manakah platform online yang terbaik,
Tak tahu timing terbaik membeli dan menjual saham,
Tak tahu bagaimana nak screening saham,
Tak tahu mengenai sindiket saham di belakang tabir,
Tak tahu di mana nak cari maklumat-maklumat saham,
Tak tahu itu dan ini dalam melabur di Bursa Malaysia...

Jawapan kepada semua persoalan ini ada dalam sesi Personal Coaching FY!


Personal Coaching live bersama FY, kelas FY dibuka SETIAP HARI waktu bekerja di The Curve, Mutiara Damansara. Dalam seminar ini pemilihan saham kaedah terkini IMANTAP serta TIMING yang betul akan dikongsikan. Inilah satu-satunya kelas personal coaching saham yang dibuka setiap hari waktu bekerja di negara ini.

Selepas kelas ini kami JAMIN anda akan boleh menjalankan urusniaga jual beli saham dengan penuh keyakinan tanpa keraguan lagi. Kalau anda masih buta dan tak yakin melabur walaupun telah membaca 1001 buku saham atau telah menyertai 1001 seminar saham maka datanglah ke kelas personal coaching ini. Percayalah mata ada akan celik dan keyakinan melabur akan menjadi milik anda selepas kelas ini nanti! Itu FY janji!

Anda cuma perlu menghubungi pihak kami bagi menempah slot anda.

Sesi Personal Coaching bersama FY diadakan pada ;

 
SETIAP HARI WAKTU BEKERJA
Jam 9:30 pagi hingga 5:30 petang

di Pejabat kami ;
Kenanga Investment Bank Berhad
240 Tingkat 2, The Curve
Mutiara Damansara

Untuk Semua Investor dan Trader di Bursa Malaysia Newbie mahupun yang 
berpengalaman.
Lunch disediakan.
Yuran RM900.00 seorang untuk sesi sehari.
Untuk membuat tempahan hubungi : En. Abdullah Ramzi - 017 3730513
Emel : eizmar11@yahoo.com

Jemputlah datang! Ia pasti berbaloi dan bakal menjadikan anda seorang pelabur yang bijak dan trader yang berhemah.

Group FY di FB dan WhatsApp

Pelabur yang membuka akaun dengan FY di Kenanga Investment Bank akan dapat menjadi ahli Group FY di WhatsApp dimana forum pelaburan dijalankan setiap hari.

Woksyop Analisa Teknikal

Seminar untuk Trader jangkamasa pendek yang ingin buat duit setiap hari di Bursa Malaysia dengan kaedah Analisa Teknikal. Meramal pergerakan harga saham dengan menganalisa carta pergerakan harga menggunakan indikator-indikator pasaran. Diadakan dari masa ke semasa. Nantikan pengumuman tarikhnya dalam blog ini.

Seminar Saham Super Investors

Seminar basic overview pelaburan saham yang lengkap. Dari pelaburan Primary Market kepada Secondary Market. Dengan pelbagai pencerahan, analisa, startegi, rahsia-rahsia dan banyak lagi bagi membuka horizon memulakan portfolio pelaburan di Bursa Malaysia.

Kalau anda ;

Nak tahu kedudukan Bursa Malaysia di mata dunia
Nak tahu mengenai pelaburan saham sebagai alternatif pendapatan
Nak tahu rahsia menjana pendapatan dari IPO Awam
Nak tahu rahsia menjana pendapatan dari IPO di MITI
Nak tahu rahsia menjana pendapatan dari Private Placements
Nak tahu bagaimana sesuatu saham disenaraikan
Nak tahu kenapa sesuatu syarikat ingin disenaraikan
Nak tahu apakah kelebihan melabur saham
Nak tahu apakah kategori saham-saham di Bursa Malaysia
Nak tahu kepentingan indeks dan petunjuk pasaran
Nak tahu kos menjalankan urusniaga saham
Nak tahu settlement period Bursa Malaysia
Nak tahu adakah menggunakan trading online atau remisier lebih baik
Nak buka akaun CDS secara percuma
Nak buka akaun CDS Islamik 
Nak buka akaun Trading
Nak tahu kepentingan Network kepada pelabur
Nak tahu 6 langkah rahsia menjana keuntungan dalam pelaburan
Nak tahu 15 garispanduan memilih saham
Nak tahu software pelaburan saham yang terkini dan terbaik
Nak tahu kelebihan kita sebagai pelabur

Nak tahu itu dan ini dalam melabur di Bursa Malaysia...

Layari www.seminarsaham.com.my untuk mendapatkan kandungan lengkap seminar mahupun keterangan lanjut.

 
Ebook Investlah Percuma

Dapatkan ebook Investlah bernilai RM100.00 setebal 134 ms secara percuma bila anda menghubungi pihak kami.

 
Ebook – Rahsia Buat Duit dengan IPO Awam
Harga Promosi cuma RM60.00 sahaja.


Ebook – Rahsia Buat Duit dengan IPO di MITI
Harga Promosi cuma RM50.00 sahaja.

 
HUBUNGI TEAM FY ;

Persoalan Mengenai Memulakan Portfolio Saham Dan Membuka Akaun CDS ;
Hubungi : En. Yasin Yunus - 019 3346570
Emel : yasinyunus2714@gmail.com

Persoalan Mengenai Seminar Saham ;
Hubungi : Puan Azila Ismail - 012 2511755
Emel : azilasmile@yahoo.com

Persoalan Mengenai Online Trading Dan Menjadi Seorang Trader ;
Hubungi : Sifu Zuhri Zain MSTA - 012 6290407
Emel : muhammadzuhri@gmail.com

Persoalan Asas Pelaburan Saham Serta Tempahan Personal Coaching ;
Hubungi : En. Abdullah Ramzi - 017 3730513
Emel : eizmar11@yahoo.com

LINK PERKHIDMATAN KAMI ;

Biodata Sifu Faizal Yusup
http://www.faizalyusup.net/2014/05/biodata-faizal-yusup-fy-yang-terkini.html
Apa Itu Saham?
Pelaburan Saham Di Bursa Malaysia
Saya Nak Melabur Saham Tapi…
Pakar Rujuk Pelaburan Saham
Kaedah Momohon Pink Form, IPO Awam, IPO MITI dan Private Placement
Perbezaan IPO Awam Dan IPO MITI
Ebook Panduan Lengkap Memohon IPO di MITI
Soalan Lazim Mengenai Permohonan IPO di MITI
Apa Itu Akaun CDS
Membuka Akaun CDS
Perkhidmatan Membuka Akaun CDS
Panduan Membuka Akaun Online
Panduan Mencari Mentor Saham
Modal Permulaan Melabur Saham
Pulangan Keuntungan Melabur Saham
Memulakan portfolio pelaburan saham
Onlne VS Khidmat Remisier
Trader VS Investor
Menentukan Status Syariah Saham 
Strategi Pelaburan Saham
Bermain Saham Secara Kontra
Menjana Keuntungan Konsisten Dalam Bursa Malaysia
Panduan Pemilihan Saham 
Panduan Membeli Saham Penny Stocks
Kejatuhan Mendadak Harga Saham
Membaikpulih Portfolio saham
Mencari Ilmu Pelaburan Saham
Woksyop BTX - Online Trader
Personal Coaching
Seminar Saham Super Investor
Testimoni Peserta Seminar Super Investor
Seminar SuperTech Investor
Seminar SuperTrader

FOLLOW FY di Twitter – twitter.com/afaizalyusup
ADD FY di Facebook - www.facebook.com/faizalyusupii
SUBSCRIBE di www.faizalyusup.net bagi mendapatkan artikel-artikel TERKINI mengenai pelaburan saham.




' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.