17 Ogos 2015

ADAKAH BURSA MALAYSIA AKAN JATUH SEPERTIMANA TAHUN 1998 DAHULU? PART 2

ADAKAH BURSA MALAYSIA AKAN JATUH SEPERTIMANA TAHUN 1998 DAHULU? PART 2

Baiklah kalau tadi FY menjelaskan perihal kejatuhan pasaran saham dari sudut yang makro, kali ini dalam sudut yang mikro pula.

Sebenarnya Bursa Malaysia pada tahun 1998 umpama seorang remaja berumur 18 tahun yang masih belum matang dan banyak melakukan kesilapan namun demikian sekarang pada tahun 2015 umurnya telah meningkat ke 35 tahun. Menjadi seorang jauh lebih dewasa. Persoalan FY di sini adakah seorang yang dewasa melakukan kesilapan yang serupa dengan semasa dia berumur 18 tahun? Pastinya tidak.

Dahulu pada tahun 1998 pasaran BSKL menggunakan sistem SCORE yang mana sistem ini tak punya control measures yang utuh. Ini kerana leverage pada ketika itu sangat tinggi. Maknanya kalau kita letak RM10,000.00 kita boleh membeli sehingga RM100,000.00 sepuluh kali ganda dari modal yang kita letakkan malah lebih dari itu. Dewasa ini dengan sistem BFE paling kuatpun hanya 3 kali ganda. Leverage yang tinggi itu membawa kepada bubble dalam pasaran lantas menyebabkan kejatuhan yang teruk bila ia bubblu ini meletup. Inilah yang terjadi di Singapura tahun lepas kepada beberapa saham penny stock yang naik mendadak kemudian merudum dengan secara mendadak juga. Ini kerana para remisiernya diberikan leverage sehingga antara 30 ke 50 kali ganda dari modal yang mereka ada. Perkara yang sama terjadi kepada Bursa-Bursa di China pada ketika ini.

Leverage sebegini jugalah yang menjadi penyebab kejatuhan ekonomi USA pada tahun 207 dahulu disebabkan oleh krisis Sub Prime. Memberikan pinjaman berpuluh kali ganda dari modal yang ada. Namun ini tidak berlaku di negara ini. Akaun margin financing mana-mana bank sekalipun tidak berani untuk memberikan gandaan 3 kali sekalipun. Jadi bagi kebanyakan pelabur yang memasuki pasaran hakikatnya mereka punya duit untuk membeli dan menyimpan saham-saham yang dipegang itu. Kalaupun rugi mereka mampu membayarnya. Ini jelas menunjukkan yang pasaran saham Bursa Malaysia adalah lebih matang, lebih kuat ketahanannya ketika ini.

Dalam pembankan juga serupa CTOS dan CCRIS menyebabkan Personal Non Performing Loan menjadi kecil dan menunjukkan peratusan yang jauh lebih rendah kalau dibandingkan dahulu. Dalam ertikata mereka yang meminjam berkemungkinan besar akan membayar hutang-piutang mereka itu baik individu mahupun syarikat.

Selain itu Bursa Malaysia juga telah meletakkan pelbagai control measures dengan sistem yang lebih baik, tindakan UMA bagi saham yang naik atau turun secara mendadak, pendidikan pelaburan dengan adanya Bursa Market Place, Kursus dan Seminar bagi mematangkan pelabur, short circuit andai pasaran jatuh mendadak, rules dan regulation yang lebih mantap dan pelbagai lagi. Short Sell yang dibenarkan bagi saham-saham terpilih pada tahun 90an dahulu juga sudah tidak lagi dibenarkan. Semua ini bagi memelihara integrity Bursa Malaysia dan bertindak menjaga kepentingan pesertanya baik Institusi, pelabur runcit dan sebagainya.
  
Kalau dahulu pelabur menggunakan skrip saham yang mudah dimanipulasikan namun sekarang ia scriptless dalam CDS dan ini menghilangkan faktor kebocoran. Kalau dahulu settlement period begitu lama sehingga 7 hari sekarang ia menjadi hanya 3 hari. Ini mengurangkan pemain kontra secara mendadak kerana tempohmasa yang pendek menyukarkan mereka untuk menjana keuntungan dalam Bursa.

Kalau dahulu di tahun 1998 cuma terdapat lebih kurang 600 kaunter namun sekarang ia telah 3 kali ganda banyaknya dengan produk-produk baru seperti ETF, SPAC, RIETS, Call Warrants dan banyak lagi yang diperkenalkan. Ini jelas menunjukkan kematangan Bursa Malaysia.  

Dahulu Fund Managers institusi tempatan juga tidak secanggih sekarang. Dahulu apabila pelabur saing menjual, mereka juga akan turut menjual, namun sekarang ia sebaliknya, bila pelabur asing menjual mereka pula akan membelinya. Ini boleh dilihat pada statistik di Bursa Malaysia dewasa ini. Kelihatan nett seller institusi asing tetapi nett buyer bagi pelabur institusi tempatan. Penjualan yang dijalankan oleh Institusi asing dapat diserap oleh Institusi tempatan tanpa masalah.


Statistik ini juga menunjukkan penyertaan pelabur asing adalah sekitar 30%, pelabur runcit 20% dan selebihnya ialah penyertaan pelabur Institusi tempatan melebihi 50% setiap hari. Oleh yang demikian, ia menunjukkan yang ia cukup kukuh dan kemungkinan untuk ia jatuh sehingga 200 mata amatlah tipis. EPF contohnya dengan regulation yang ketat menyukarkan untuk ia melabur dananya ke luar negara jadi duit simpanan pekerja yang beratus billion itu tidak ke tempat lain melainkan kebanyakannya dilaburkan di Bursa Malaysia. Begitu juga dengan LTAT, PNB, Khazanah, Agensi Unit Amanah juga Insuran akan melaburkan dana pelabur dalam Bursa Malaysia juga. Atas sebab itulah sekali lagi FY tegaskan kemungkinan pasaran saham jatuh sepertimana 1998 dahulu amatlah tipis.

Seterusnya kalau dibandingkan dengan Bursa serantau, Bursa Malaysia merupakan Bursa yang Defensif kerana negara ini dirahmati dengan sumber bahan mentah yang banyak tidak seperti Hong Kong, Taiwan dan Singapura. Negara ini juga punya sistem Pembankan dan pasaran modal yang baik. Negara ini juga punya sistem politik yang agak stabil dan tidak huru hara dengan demonstrasi jalanan yang boleh menggulingkan kerajaan sepertimana Thailand, Filipina dan Indonesia. Negara ini juga boleh dikatakan bebas dari bencana alam kerana ia tidak terletak di atas di atas landasan Tectonic Plate yang punya gunung berapi dan kemungkinan gempa bumi. Negara ini juga bebas dari tsunami kerana kedudukannya yang strategik di muka bumi. Kedudukan ini juga membolehkan Kuala Lumpur menjadi hub ekonomi serantau juga hub ekonomi Islamik dengan produk-produk syariah yang bersifat universal dan diakui dunia.

Bursa Malaysia ini defensif kerana banyak syarikat di negara ini yang menjalankan perniagaan memberikan dividen yang stabil dan tinggi dan ini amat baik kepada pelabur kalau dibandingkan dengan Bursa-bursa lain di dunia. Kita boleh mendapatkan dividen yang lebih tinggi dari simpanan fixed deposit di Bank bagi sesetengah kaunter di Bursa Malaysia dan ini pastinya menguntungkan pelabur dalam jangkamasa panjang.

Tahukah anda, anda tidak akan mendapat sebarang pulangan sekiranya anda menyimpan duit dalam bank di Jepun?

Semua faktor dan fakta yang FY nyatakan ini kuat mengatakan yang Bursa Malaysia cukup utuh. Jadi janganlah risau, kejatuhan ini memberi peluang untuk kita membeli saham-saham kukuh secara selektif dan dalam jangkamasa panjang akan menguntungkan anda. FY percaya reversal kepada Ringgit Malaysia dan harga komoditi, selesainya isu politik dan beberapa faktor lain akan mengembalikan keceriaan kepada para pelabur di Bursa Malaysia.

Lagipun tak ada apa yang perlu dirisaukan kerana secara faktanya Bear Market mengambil masa antara 6 bulan hingga 2 tahun setengah dan secara puratanya selama 9.3 bulan. Tungguuuu...



Itu sahaja buat kali ini. Selepas ini InsyaAllah FY akan menulis mengenai pintu masuk pelabur runcit ke dalam Bursa Malaysia dan bagaimana kesilapan memilih pintu masuk ini bakal mengundang kerugian.

Sekian dulu,

FY
016 6667430
Remisier
Kenanga Investment Bank Berhad
Naib Presiden
Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia
Speaker
Smart Invest Roadshow anjuran Securities Commission

PS – InsyaAllah FY akan ke menjalankan seminar lengkap basic dan advance di Kota Bahru, Kota Kinabalu, Johor Bahru dan Pulau Pinang dalam tahun 2016 ini supaya pelabur di luar sana tak perlu datang belajar personal coaching bersama FY di Kuala Lumpur.

PERKHIDMATAN KAMI

Buka Akaun CDS dan Trading

Sediakan photocopy IC dan Penyata Bank boleh datang ke pejabat atau melalui pos. Berikan nama penuh, alamat dan no hp ke talian 019 3346570 untuk urusan melalui pos.

Khidmat Nasihat Pelaburan Saham

Remisier dan dealer kami sentiasa berada di pejabat bersedia untuk membantu anda baik untuk menjalankan urusniaga pelaburan mahupun bagi tujuan mendapatkan khidmat nasihat pelaburan saham.

Personal Coaching Pelaburan Saham

Personal Coaching live bersama FY, kelas FY dibuka SETIAP HARI waktu bekerja di The Curve, Mutiara Damansara. Dalam seminar ini pemilihan saham kaedah terkini IMANTAP serta TIMING yang betul akan dikongsikan. Inilah satu-satunya kelas personal coaching saham yang dibuka setiap hari waktu bekerja di negara ini.

Selepas kelas ini kami JAMIN anda akan boleh menjalankan urusniaga jual beli saham dengan penuh keyakinan tanpa keraguan lagi.

Untuk Semua Investor dan Trader di Bursa Malaysia Newbie mahupun yang berpengalaman.

Lunch disediakan.

Yuran RM900.00 seorang untuk sesi sehari.

Untuk membuat tempahan hubungi : En. Abdullah Ramzi - 017 3730513
Emel : eizmar11@yahoo.com



Jemputlah datang! Ia pasti berbaloi dan bakal menjadikan anda seorang pelaburyang bijak dan berhemah.

Anda cuma perlu menghubungi pihak kami bagi menempah slot anda.

Woksyop Analisa Teknikal

Diadakan dari masa ke semasa. Nantikan pengumuman tarikhnya dalam blog ini.



Seminar Saham Super Investors
Layari www.seminarsaham.com.my untuk keterangan lanjut.


Ebook Investlah Percuma
Dapatkan ebook Investlah bernilai RM100.00 setebal 134 ms secara percuma bila anda menghubungi pihak kami.


Ebook – Rahsia Buat Duit dengan IPO Awam
Harga Promosi cuma RM60.00 sahaja.



Ebook – Rahsia Buat Duit dengan IPO di MITI
Harga Promosi cuma RM50.00 sahaja.


Hubungi kami ;
                                                                       
FY     – 016 6667430 / 012 6540130 / greng70@yahoo.com
Zuhri – 012 6290407 / muhammadzuhri@gmail.com
Yasin – 019 3346570 / yasinyunus2714@gmail.com
Ramzie - 017 3730513 /eizmar11@yahoo.
Azila  – 016 664 1755 / 012 2511755 / azilamile@yahoo.com

Pejabat kami ;

Kenanga Investment Bank Berhad
240 Tingkat 2, The Curve



Mutiara Damansara

LINK PERKHIDMATAN KAMI ;

Biodata Sifu Faizal Yusup
Apa Itu Saham?
Pelaburan Saham Di Bursa Malaysia
Saya Nak Melabur Saham Tapi…
Pakar Rujuk Pelaburan Saham
Kaedah Momohon Pink Form, IPO Awam, IPO MITI dan Private Placement
Perbezaan IPO Awam Dan IPO MITI
Ebook Panduan Lengkap Memohon IPO di MITI
Cover Letter Permohonan Saham IPO di MITI
Soalan Lazim Mengenai Permohonan IPO di MITI
Apa Itu Akaun CDS
Membuka Akaun CDS
Perkhidmatan Membuka Akaun CDS
Panduan Membuka Akaun Online
Panduan Mencari Mentor Saham
Modal Permulaan Melabur Saham
Pulangan Keuntungan Melabur Saham
Memulakan portfolio pelaburan saham
Onlne VS Khidmat Remisier
Trader VS Investor
Menentukan Status Syariah Saham 
Strategi Pelaburan Saham
Bermain Saham Secara Kontra
Menjana Keuntungan Konsisten Dalam Bursa Malaysia
Panduan Pemilihan Saham 
Panduan Membeli Saham Penny Stocks
Kejatuhan Mendadak Harga Saham
Membaikpulih Portfolio saham
Mencari Ilmu Pelaburan Saham
Woksyop BTX - Online Trader
Personal Coaching
Seminar Saham Super Investor
Testimoni Peserta Seminar Super Investor
Seminar SuperTech Investor
Seminar SuperTrader

FOLLOW FY di Twitter – twitter.com/afaizalyusup
ADD FY di Facebook - www.facebook.com/faizalyusupii


SUBSCRIBE di www.faizalyusup.net bagi mendapatkan artikel-artikel TERKINI mengenai pelaburan saham.

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.