28 Mac 2010

Tekanan Dan Saluran Emosi


Salam hormat buat semua...


FY bercerita lagi...

Di zaman millennium ini apabila seseorang menghadapi tekanan daripada permasalahan yang dihadapinya banyak cabang yang telah disediakan yang pada pandangan kita merupakan cara yang terbaik untuk mengatasinya.

Ada yang mengambil keputusan untuk merokok, minum minuman keras, ke tempat-tempat hiburan, mengambil dadah dan sebagainya. Ada juga yang mengambil inisiatif untuk berjumpa kaunselor tidak rasmi iaitu kawan-kawan, keluarga ataupun meminta nasihat pakar. Selain itu ada juga yang mengambil jalan untuk melakukan maksiat dan perzinaan sebagai langkah keluar. Bagi mereka yang pasif pula mereka akan bermurung dan berdiam diri tanpa berbuat apa-apa dengan harapan masalah tersebut akan berlalu begitu sahaja.

Kita berkata inilah cara yang terbaik untuk "release tension".

Masalahnya dengan saluran emosi ini ialah ia hanyalah bersifat sementara. Tak lama selepas itu kita akan kembali tertekan mengenangkan masalah yang dihadapi. Kebanyakan saluran emosi ini dicipta oleh orang Barat yang pincang rohaninya. Mereka mencari pelbagai cara untuk mengatasi masalah mereka. Mereka mencipta permainan yang ekstrim demi untuk menghilangkan tekanan. Namun ia tetap tidak berhasil. Kebanyakan saluran emosi ciptaan mereka ini hanyalah akan memudaratkan diri mereka sendiri. Sekiranya kita mengambil dadah, minum arak mahupun merokok, ia pasti akan menjejaskan kesihatan diri kita sendiri. Saluran ini seterusnya akan menyebabkan timbulnya masalah yang lain pula.

Kes contoh ;

Maskiah mempunyai seorang adik lelaki yang bernama Mamat. Mereka kehilangan ibu yang meninggal dunia semasa kecil dan keadaan ini meninggalkan kesan yang mendalam dalam dirinya. Tak lama kemudian dia mendapat ibu tiri yang garang macam dalam cerita bawang putih, bawang merah. Mereka didera, diherdik, dimarah, disebat, dirotan, dicubit, diarah dan sebagainya. Dalam ertikata lain dia menghadapi pengalaman yang traumatik pada umur yang semuda itu.

Anda sudah tahu apa terjadi pada Maskiah tetapi apa pula yang terjadi pada Mamat?

Tekanan yang Mamat terima pasti memerlukan jalan keluar. Tekanan ini umpama air yang masuk melalui satu paip dan akan keluar di penghujung paip yang satu lagi. Paip itu boleh pecah sekiranya air yang berupa tekanan itu terus masuk tetapi tidak menemui jalan keluar.


Tekanan itu menyebabkan Mamat memilih menagih dadah sebagai jalan keluar bagi melupakan masalah yang dihadapinya itu. Mamat juga menyimpan dendam pada ibu tirinya dan sentiasa mencari peluang untuk membalas apa yang telah terjadi di zaman mudanya. 

Antara saluran emosi yang ada pada masa ini adalah seperti dalam gambarajah di bawah ini :

GAMBARAJAH TEKANAN DAN OUTPUT SALURAN EMOSI

INLET
OUTLET

Tekanan Yang  Mendatang
Kaedah Therapi Yang Dipilih
Makan
Shopping
Tidur
Bersukan
Memancing
Berlumba
Video Games
Merokok
Menagih Dadah
Berjudi
Berzina
Minum Arak
Disko / Club
Melepak
Berdoa
Beribadat
Berdiam Diri
Minta nasihat kawan
Minta pandangan kaunselor
Mangancam orang lain
Mencederakan Diri Sendiri
Membunuh diri
Lain-lain lagi

Yang mana satu pilihan anda?

Cuba anda lihat gambarajah tersebut, saya percaya bila anda menghadapi tekanan anda akan mengendurkan tekanan tersebut dengan menggunakan salah satu atau lebih saluran emosi yang tertera di atas.

Kalau difikirkan, 40 tahun dahulu hampir separuh dari saluran emosi yang saya nyatakan dalam gambarajah ini belum lagi dicipta. Agaknya pada masa itu bagi seorang lelaki yang menghadapi tekanan mereka pergi memancing atau memburu bagi meringankan tekanan tersebut kerana kurangnya pilihan yang ada pada masa itu.

Kebanyakan saluran emosi yang ada dewasa ini dicipta oleh orang Barat yang tidak menemui penawar kepada jiwa mereka. Mereka akan terus-terusan mencipta bagi melegakan tekanan kehidupan mereka dan kita pula akan terus-terusan mengikut cara mereka. Kita juga mungkin sakit jiwa sepertimana mereka kerana cara hidup kita yang tak jauh bezanya dari mereka.

Rokok juga merupakan jalan keluar tak kira lelaki mahupun perempuan. Dewasa ini kita dapat lihat ramai yang terjebak dalam gejala ini. Walaupun ianya hanyalah rokok tetapi percaya atau tidak bila sudah terjerat amat sukar untuk keluar. Mereka menggunakan pelbagai alasan yang munasabah mahupun yang tidak bagi mempertahankan kebenaran mereka untuk menghisap rokok. Salah satu sebab utama mereka menjalankan aktiviti ini adalah kerana tekanan yang dihadapi sama ada di rumah, di sekolah, di tempat kerja atau di mana sahaja. Pelbagai langkah diambil oleh pihak kerajaan bagi menangani masalah ini namun ia masih lagi berleluasa. Mereka tahu yang merokok boleh membahayakan kesihatan tetapi sebenarnya amat sukar untuk menghentikan tabiat ini.

Saya banyak menghuraikan isu dadah sebagai salah satu jalan keluar yang diambil oleh sesetengah pihak. Ini adalah salah satu dari jalan keluar yang paling buruk yang boleh mengakibatkan pelbagai masalah lainnya. Masalah dadah ini juga telah menjadi agenda nasional kerana keadaannya yang semakin kritikal dan semakin susah dibendung kerajaan. Masalahnya dengan dadah ini ialah ia akan memegang hati dan darah daging anda dan lebih teruk dari merokok, peluang untuk keluar dari jerat ini amatlah tipis. Hanya segelintir mereka yang kuat dan dapat mencari jalan keluar sahaja yang berjaya membersihkan diri dari gejala ini.

Oleh itu terpulanglah kepada anda untuk memilih saluran manakah yang anda mahu. Pilihlah saluran yang terbaik untuk mengurangkan tekanan yang anda hadapi. Apapun janganlah memilih saluran yang boleh membawa kemudaratan kepada anda.

Nota : Menurut statistik 6 daripada 100,000 orang melayu membunuh diri pada tahun 2000 kenaikan 300 peratus daripada tahun 90an.

Dipetik dari Buku Keluar Dari Tempurung 2. Pendekatan Praktikal Menangani Masalah.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

Ikhlas dari,

Faizal Yusup

Pengkaji Isu Sosial


Facebook : Faizal Yusup


Revolusi Baru Kecemerlangan Diri!

PS - Anda suka blog ini? Tolong saya hebahkan pada semua rakan-rakan anda atau linkkan blog saya ni kepada blog anda okay? Ada banyak manfaat untuk semua. InsyaAllah.

Terima kasih…

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.