30 Mac 2010

Sebuah Dialog Kesedaran



Malam semalam seorang kawan yang telah lama tidak saya temui telah PM (Personal Message) untuk berchatting. Kawan saya ini satu ketika dahulu merupakan seorang yang mewah dan serba serbi lengkap. Punya beberapa buah kereta mewah juga beberapa buah rumah dan kondominium. Pada masa itu perniagaan dalam bidang IT itu begitu maju. Namun demikian atas sebab-sebab tertentu dia diduga dan mengalami kemeruduman yang begitu ketara hinggakan dia menikus dan menghilangkan diri sekian lama.

Mari kita ikuti dialog berikut yang saya petik antara saya (FY) dengannya yang saya beri nama ABU.( Bukan nama sebenar.)

ABU: Assalammualaikum tuan...
FY   Waalaikumussalam.. Lama tak dengar.. Apa cerita tuan?
ABU:           Saya suka dengan topik pengendalian kewangan dalam blog tu.
FY:    Yup.. Kaedah penerapan Islam lebih kurang..
ABU:         Yes sir
FY:    Nak ikut penerapan sekular boleh jugak.. No hal..
ABU:         Ooo...
FY:    Tapi sendiri tanggunglah bila tergolek dan diduga..
ABU:         Ye, biasa tu, dulu ada orang tu kaya raya kereta dia sampai 6 biji, sebab tak bayar zakat, sekarang tinggal kereta bini je.
FY:    Tulislah pasal pengalaman orang kaya tu..
ABU:         Malulah orang tu nanti
FY:    Hem...
ABU:         Dengar khabarnya orang tu tengah terkial-kial nak naik balik, 3 tahun tak nak jumpa orang, tak nak pergi kenduri, susah nak balik kampung. Kalau balik kampung pun duduk menyendiri, tak berapa sangat nak bersembang.
FY:    Dia dah belajar dari kesilapannya agaknya. Aku ingat dia akan berubah nanti tu..
ABU:           Balik pagi... belum maghrib dah cabut balik KL, sedih jugak aku dengar cerita orang tu, kesian..  Hutang piutang 20 juta lebih...
FY:    Hem...
ABU:         Khabarnya dia dah sedar, kesimpulannya janganlah terlalu mengejar dunia...
ABU:         Dulu menangis tengah malam kesal sebab dah jadi bankrupt. Tapi sejak dah sedar ni, dia menangis minta ampun pada Allah.
FY:    Masih ramai yang dalam kepercayaan yang kejar dunia itu satu kebenaran...
ABU:         Dulu bangun subuh sebab nak balik rumah, takut bini marah, sekarang bangun subuh sebab nak solat subuh.
FY:    Alhamdullillah..
ABU:         Dulu dia benci orang, sekarang dia suka berkawan dengan orang
FY:    Alhamdullillah.. Mungkin hatinya dah mula terbuka, Allah mula bagi hidayah kepadanya..
ABU:         Dulu dia ingat dia pandai, sebab dia jutawan, sekarang dia dah sedar dialah makhluk paling BODOH dan DUNGU dalam dunia. Bodoh kerana lupa, Dungu kerana tidak beramal.
FY:    Keruntuhan ego boleh buka pintu kebenaran di dalam hati..
ABU:         Untung bisnes, rugi akhirat. Dulu ego, sekarang LEGO...
FY:    Kesedaran lebih bernilai tuan...
ABU:         Begitulah cerita yang saya dengar FY...
FY:    Hem.. Bagus ceritanya.. Boleh beri izin saya menulisnya?
ABU:         FY olahlah cerita itu mengiikut cita rasa dan kebijaksanaan tuan...
buatlah supaya ianya lebih menarik...
FY:    InsyaAllah...
ABU:         Tukang masak yang bijak, tambah apa pun akan jadi lebih sedap, walau segenggam garam sekalipun, tapi tukang masak yang bodoh dan dungu macam kawan saya tu, bagi gula sekilo pun jadi pahit.
FY:    Hahaha... tak apa.. time will tell, time will cure..
ABU:         Dulu kalau tengok kawan saya tu, macam orang gila, kena dia tak nak bercakap, 3 ke 4 hari tak nak bercakap
FY:    Hem..
ABU:         Tension, stressed
FY:    Hem..
ABU:         Kesian isteri dia, anak-anak dia, sekarang dah recover kot, entahlah
kita ambillah cerita ni sebagai iktibar. Sebagai panduan kepada generasi yang baru nak hidup dan mengenal dunia ni... Sekian cerita saya kali ini
FY:    Ok. You take care tuan! Jangan lupa ke blog! Pesanan penaja tuh..
ABU:         Hahaha... ada ni, tengah baca la ni, baca blog Encik Faizal Yusup.. Oh ya ada lagi satu tercicir la pulak, member aku tu cakap, semenjak dua menjak ni, dia asyik ingat mati je..
FY:    Alhamdullillah.. Itu petanda yang baik..
ABU:         Mungkin dah sedar yang diri tu dah tua agaknya.
FY:    Bagus tuh.. aku suka dengan member tuan tu.. bila nak kenalkan?
ABU:         Jadinya, kisah dan tauladan tersebut, tuan olahkanlah sebagai entry tuan.. Dia tak marah pun..
FY:    InsyaAllah...
ABU:         Dia pernah cakap, siapa nak tulis cerita pasal dia, tulislah sebagai pengajaran katanya...
FY:    Malam ni jugak akan diusahakan..
ABU:         Wahhhhh, manyak cepat hooo
FY:    Mesti.. takut mati nanti tak sempat..
ABU:         Betul betul betul, live is only 2 minutes
FY:    Yup.. Ramai yang belum sedar dan masih menongkat dunia, sedih saya melihatnya.. Mereka ingat saya menulis main-main.
ABU:         Betul tu
FY:    Mereka tak percaya dengan saya, mereka tak mahu dengar kata-kata saya, tapi saya tak peduli, saya akan terus usahakan, lambat laun mereka akan tahu yang apa yang saya tulis itu BENAR belaka.. Hawhawhaw.. Hanya bagi mereka yang tajam mata hatinya...
ABU:         Ya! Itu saya percaya. Teruskan berusaha!
FY:    InsyaAllah.. Pesan pada member tu. Teruskan usaha meningkatkan iman..
ABU:         Member aku tu cakap dulu, kadang kadang manusia ni, dah ditegur, dah diberi petunjuk, dah diberi bala, masih tak faham lagi tapi bila kita PERLI dia sikit baru dia akan sedar.
FY:    PERLI cukup ker?
ABU:  Cucuk-cucuklah sikit, sindir-sindirlah sikit, sindir sekali, nasihat 7 kali, perli sekali, nasihat 7 kali..
FY:    Masalahnya kekadang bila ditegur melenting mereka nie.. Mungkin itu kaedah yang benar dan boleh diterima pakai..
ABU:         Hahaha... agaknyalah
FY:    Boleh dicuba.. Apa salahnya..
ABU:         Bergantung kepada individu sebenarnya, contohnya memandu kereta, 2 orang lulusan sekolah memandu dengan cemerlang tapi seorang daripada tu, selalu sangat kena saman, selalu sangat kemalangan, persoalannya ialah kenapa? Tuan boleh jawab sendiri lah.. hehehe...
FY:    Itupun kalau dia ingat dan sedar
ABU:         Ya. Betul
FY:    Kalau tak dia rembat semacam jugak..
ABU:         Ceh, macamlah aku yang pakar motivasi
FY:    Boleh tuh..
ABU:           Sebenarnya aku ni pakar ROTIBASI jek
FY:    Penerapan nilai diri dan pengalaman tak berharga kalau tak dikongsikan tuan... Biarpun sekadar ROTIBASI..
ABU:         Merokok, minum arak, mengambil dadah, penzinaan, perjudian dan
lain-lain yang melibatkan dosa juga berada dalam kategori makruh dan haram ini. (Petikan dari artikel pengendalian kewangan)
ABU:  Perkataan pertama tu tak tahan tuuuuu...
FY:    Hahaha... No komen..
ABU:  Kehkehkeh... Tengoklah jap lagi aku stop la merokok nih. Stop for 15
minutes. Hehehe...
FY:    Hahaha... Cam aku cakap tadi kesedaran lebih berharga dari  segalanya di dunia ini...
ABU:  Mereka mungkin lebih baik dan bagus daripada 'kawan kita' tadi tu ye
FY:    Tak juga... Cermin yang bersih juga kalau dibiarkan akan berhabuk juga.. Kita semua pasti akan diduga.
ABU:  Berita terkini, kawan saya tu sedang berusaha mengisi dan memberi makanan kepada jiwa dan rohnya yang telah sekian lama kelaparan, walaupun dirinya banyak makan dan makan banyak tapi jiwanya kelaparan.
FY:    Jemput dia ke blog Faizal Yusup tuh... Ada banyak makanan hati.. Hawhawhaw...
ABU:           Satu hari nanti mungkin tuan boleh jumpa dia..
FY :   InsyaAllah.. Saya suka jumpa sahabat.. Sahabat tak macam kawan..
Tiada syak wasangka buruk di hatinya.. Akhlaknya baik..
ABU:           Tapi bila dia boleh jumpa ek? Bolehlah kat tempat kita jumpa hari tu agaknya.
FY:    InsyaAllah.. Tuan bawaklah dia..
ABU:         Betul tu
FY:    Saya nak peluk dia.. hawhawhaw
ABU:           Haha... malu katanya.. keh keh keh
FY:    Saya sayang sahabat yang mencari redha Allah tuh... Saya sayang sahabat yang dah kembali ke pangkal jalan, saya hanya pentingkan keimanan dan bukan yang lain... Hawhawhaw
ABU:         InsyaAllah
ABU:         Nanti saya bawak dia jumpa tuan
FY:    Orait! Its a deal..
ABU:         Nanti aku tarik tangan dia datang
FY:    Orait!
ABU:         Tapi jangan lak terkejut.. sebab
FY:    ...
ABU:         Muka dia lebih kurang aku, saiz pun lebih kurang aku
FY:    Hawhawhaw.. twin ker? ( Buat-buat tak faham..)
ABU:         Nama pun lebih kurang aku jugak
FY:    Hahahaha
ABU:           Ye lah
FY:    Gelak besar aku nie..
ABU:         kalau nak suruh dia datang, tangan kanan aku kena tarik tangan kiri dia, kehkehkeh...
FY:    Hahahaha... Oklah tu..
ABU:         Tangan kanan aku tak boleh tarik tangan kanan dia, hehehe...
FY:    Hahaha
ABU:         (aku ni ketawa ketawa jugak, tapi air mata dah mengalir sebenarnya)
FY:    Alhamdullillah..
ABU:         Sedih mengenangkan kebodohan dan kedunguan 'kawan' aku tu
FY:    Hidup ini penuh dengan pengajaran..
ABU:         Sekian cerita saya
FY:    Masih belum terlambat rasanya..
ABU:         Dah tak larat dah... Habis dah idea...
FY:    Ok.. Jaga diri bro..
ABU:           Ok.. InsyaAllah... Selamat menulis
FY:    InsyaAllah.. Semoga Dia berikan ilham yang terbaik.. Amin.. Salam buat kawan dan juga sahabatku itu..
ABU:         Amin
FY:    Bye..
ABU:         Ye Walaikumsalam (aku tolong jawabkan dulu). Bye.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

Ikhlas dari,

Faizal Yusup
Pengkaji Isu Sosial

Facebook : Faizal Yusup
Revolusi Baru Kecemerlangan Diri!

PS - Anda suka blog ini? Tolong saya hebahkan pada semua rakan-rakan anda atau linkkan blog saya ni kepada blog anda okay? Ada banyak manfaat untuk semua. InsyaAllah.

Terima kasih…

' style='padding: 0; border: none;'/>

Tiada ulasan:

Catat Komen

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.